Dobeš zná problematické přejezdy. Na úpravy dá 2 miliardy

Praha – V dalších dvou letech půjde z financí ministerstva dopravy celkem 1,93 miliardy korun na modernizaci problematických železničních přejezdů. Opravou jich má v letech 2013 a 2014 projít bezmála 400. Kromě zvýšení bezpečnosti si ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) od modernizace slibují zvýšení rychlosti železnice, zlepšení podmínek pro tvorbu jízdního řádu osobní dopravy, úsporu energie a úsporu provozních zaměstnanců.

V roce 2013 investice do železničních přejezdů dosáhne 702 milionů korun, o rok později to bude 1,23 miliardy korun. „V současné době plně hradíme zabezpečování přejezdů z národních zdrojů, zatímco v budoucnu půjde o kofinancování z evropských zdrojů ze 70 až 80 procent,“ uvedl Dobeš. Z operačního programu Doprava půjde celkem 714 milionů korun.

V Česku je 979 železničních přejezdů, kde je kvůli nedostatečným rozhledovým podmínkám snížena maximální rychlost vlaků až na deset km za hodinu. Za poslední tři roky zemřelo na českých železničních přejezdech při dopravních nehodách 105 lidí.

Náměstek genrálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera:

„Největší problém (tratí nižších kategorií) jsou křížové železniční přejezdy, kde nejsou dostatečné rozhledové poměry. Jako řidič přijedete k přejezdu, podíváte se vlevo i vpravo, nevidíte vlak, rozjedete se a jsou případy, kdy nestihnete přejezd přejet, protože vlak přijede velmi rychle z dálky, kam nevidíte…“

V první vlně modernizace v roce 2013 má být podle MD opraveno 139 přejezdů na 12 tratích. Půjde například o tratě Praha–Vrané nad Vltavou–Čerčany, Rokycany–Nezvěstice nebo Břeclav–Znojmo. V roce 2014 ministerstvo plánuje rekonstrukci dalších 246 přejezdů. Půjde například o tratě Olomouc–Opava-východ, Ostrava–Valašské Meziříčí nebo Čerčany–Světlá nad Sázavou.