Dobeš se omlouval i sliboval… ale registr pořádně nefunguje dodnes

Praha – Spuštění nového registru vozidel oznámil ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) koncem června, nový systém měl být rychlejší a efektivnější. Tehdy ministr na setkání s novináři uvedl, že by měl být registr plně funkční od 9. července, zároveň se omlouval za krátkodobý výpadek provozu. Systém ale nefunguje dodnes - obsahuje řadu chybových údajů a je také pomalejší než předchozí registr. Lidé trávili dlouhé hodiny ve frontách a v řadě případů se na ně stejně nedostalo, někteří proto budou po státu požadovat odškodnění. Ministerstvo původně tvrdilo, že dodavateli systému hrozí až 50milionová pokuta, pak se ale zjistilo, že je smlouva napsaná pro stát nevýhodně – z milionových sankcí tak sejde.

Sotva se měl nový systém devátého července ráno spustit, zkolaboval. Výpadek trval několik hodin. Odpoledne se jej sice podařilo zprovoznit alespoň v nouzovém režimu, byl ale výrazně pomalejší. Ani v dalších dnech systém na některých úřadech nefungoval, jinde jen pomalu. Situace na úřadech navíc začala být vyhrocená, lidem hlavně vadilo, že ministerstvo slíbilo, že už bude registr funkční. Mnozí si navíc kvůli vyřizování dokumentů museli vzít dovolenou, a stejně nepořídili. 

Dva dny po spuštění nového registru začalo ministerstvo dopravy zvažovat, zda se raději nevrátit ke starému systému. O den později nicméně oznámilo, že zůstává u nového registru, protože ho prý ATS-Telcom vylepšil a systém se prý zrychlil. Úřady ve velkých městech ovšem stále hlásily problémy, v Praze registr nefungoval a v Brně trvalo obsloužení lidí třikrát déle.

Lidé chodí na registr raději už před otevřením
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Další kolaps registru přišel 23. července – systém nešlo propojit s databází hledaných aut a s evropským registrem identifikačních čísel, takzvaných VIN kódů. Jednotlivé úřady si přehazovaly zodpovědnost jako horký brambor – vinu odmítalo jak ministerstvo dopravy, které je odpovědné za registr vozidel, tak ministerstvo vnitra a policejní prezidium, které se starají o databáze hledaných vozidel a registr identifikačních čísel. V Brně musela úředníky chránit policie, protože se kvůli vypjaté atmosféře ve frontách báli o svou bezpečnost.

Ministerstvo dopravy kvůli chybě systému doporučilo auta neregistrovat. Úředníci by totiž mohli zaregistrovat vozidlo, které bylo ukradeno v zahraničí, a tady se je někdo snaží zlegalizovat a dostat do provozu. Premiér Petr Nečas (ODS) i místopředsedkyně vlády Karolína Peake (LIDEM) se obrátili na ministra dopravy Pavla Dobeše s tím, že jsou potíže natolik závažné, že žádají vyvození personální odpovědnosti. 

ATS-Telcom dostává i přes problémy s registrem od státu další zakázky

ATS-Telcom získal zakázku na nový software za 37 milionů korun bez výběrového řízení – dalších 32,4 milionu korun pak má ministerstvo platit za provoz registru. V původní smlouvě z roku 2010 se přitom vůbec o registru nemluvilo, firma měla pro ministerstvo dopravy zajišťovat chod IT služeb, za což měsíčně inkasuje 13 milionů korun. O registru se rozhodlo až v roce 2012 – stát prý tlačil čas, a proto nebylo vypsáno výběrové řízení, vysvětloval Dobeš.

Stejná firma vydělala od roku 2006 na poskytování nejrůznějších služeb pro stát přes 1,2 miliardy korun. Kromě resortu dopravy patřily mezi její zákazníky resorty vnitra, obrany a zemědělství. A ATS-Telcom dostává i přes problémy s registrem od státu další zakázky, pro ministerstvo obrany bude firma zajišťovat boj s kybernetickým zločinem. Samotná firma tvrdí, že za problémy registru nemůže ona, ale ministerstvo.

Náměstek ministra dopravy Miroslav Drobný uvedl tři dny po prvním kolapsu systému, že firmě ATS-Telcom hrozí sankce až 50 milionů korun. Později však právní analýza ukázala, že je smlouva s dodavatelskou společností sepsána pro stát krajně nevýhodně – neumožňovala pokutovat za nefunkčnost systému, ale jen za jeho nedodání. Hrozby o milionových sankcích tak vyjdou naprázdno.

Systém může obsahovat i několik milonů chybných údajů

Koncem července ministerstvo dopravy uvedlo, že nový registr obsahuje asi milion chybných dat, jejichž oprava může trvat roky. Automobily mají v databázi například špatně uvedené majitele a nesedí jejich technické parametry, jako je objem motoru či barva karoserie. Tyto chyby lze odstranit jen tak, že lidé přijdou na registrační pracoviště, kde úředníci chyby v databázi zjistí a opraví. Později sice ATS-Telcom ty nejzávažnější odstranil, podle nejčernějších scénařů ale může systém obsahovat až několik milionů chybných údajů.

Nový systém měl být navíc do konce července připojen na základní registry, pak se ale na ministerstvu začalo hovořit o tom, že se k nim připojí až na podzim, a následně se termín odsunul až na konec roku. Ani po pěti měsících není možné např. spolehlivě přiřadit údaje o řidiči k vozidlu zachycenému kamerou radaru při překročení nejvyšší povolené rychlosti, což prakticky znemožňuje vystavovat zpětně pokuty. Od ledna se navíc bude registr připojovat na systémy dalších členských států EU, mohou tedy přijít další problémy.   

Problémy s registrem vozidel
Zdroj: ČT24

Lidé mohou žádat odškodnění

Ministerstvo se bude muset připravit na žaloby o odškodné, většinou za čas, který lidé zbytečně strávili na úřadech. Nefungující registr vozidel způsobil problémy až pětadvaceti tisícům majitelů aut, která nešlo okamžitě přihlásit. A mnohým z nich omluva ministra Dobeše nestačí. Se žádostí už se na ministerstvo obrátily desítky lidí – ti žádali částky v rozpětí od 20 korun do sto tisíc. Lidé se mohou obracet buď přímo na ministerstvo dopravy, nebo na registrační místa.

Všechny žádosti o náhradu škody, které ministerstvo uzná, proplatí hned ze svého rozpočtu. Tyto peníze chce ale potom vymáhat po dodavateli systému, firmě ATS. Zatím není jasné, kdy se poškození dočkají náhrady škody. Ministerstvo dopravy má totiž na posouzení žádostí lhůtu až půl roku.

Dobeš odvolal tři lidi, nakonec končí i on sám

Na základě auditu společnost Ernst&Young ministr dopravy 12. října odvolal Dobeš svého náměstka Ivo Tomana a také ředitele dvou odborů: šéfa odboru ICT a spisové služby Tomáše Kulmana a ředitele odboru provozu silničních vozidel Petra Musila. Nakonec ale nefunkční registr bude stát hlavu i Pavla Dobeše, který dnes oznámil, že v prosinci v Nečasově vládě končí.