Praha - V testech 5. a 9. tříd dopadly nejhůře školy s vysokým podílem problémových žáků, s nekvalifikovanými kantory a celkově nepříliš dobrým prostředím. Analýza ale také ukázala, že velká část žáků základních škol uspěla v úlohách společné části testu českého jazyka lépe než jejich vrstevníci z víceletých gymnázií. Česká školní inspekce proto navrhuje legislativně zpřísnit přijímání žáků do víceletých gymnázií, popřípadě zvážit zkrácení délky vzdělávacího programu na šest let.
Žáci základních škol umí češtinu lépe než děti z víceletých gymnázií
Nejlépe skončily školy z Prahy, Jihomoravského a Zlínského kraje, nejhůř z Libereckého, Karlovarského a Ústeckého. Školy s podprůměrnými výsledky v testech měly vysoký podíl žáků ze sociálně vyloučených oblastí a dětí s poruchami učení a dalšími specifickými potřebami. Více než čtvrtině kantorů v těchto školách navíc chyběla požadovaná odborná kvalifikace, menší podíl vyučujících byl také zkušený v práci s počítači. Až čtvrtina pedagogů vyučujících na rizikových školách pak patřila mezi začínající.
„Ve skupině škol s nejlepšími výsledky žáků 5. ročníků jednoznačně převažují školy pouze s prvním stupněm a malé,“ uvádí inspekční zpráva s tím, že také u testů 9. tříd patřily malé školy mezi nejlepší. Mezi školami s pouze prvním stupněm jsou ale velké rozdíly, a tak ačkoliv některé z nich se umístily na špici žebříčku, tento typ škol převažoval i na opačném konci hodnocení. V testech 9. tříd pak dopadly nejhůř děti z velkých škol nad 150 žáků.
Testy mají ověřovat minimální úroveň znalostí z matematiky, češtiny a cizího jazyka. Pilotně se budou zkoušet ještě letos na jaře, žáky čeká nový typ úloh a domácího testování. Přibýt by měly i testy pro žáky s poruchami učení, nové bude i hodnocení. Naostro mají začít testy fungovat v roce 2014. Podobně jako u státních maturit počítá testování se dvěma úrovněmi obtížnosti, v budoucnu by jich ale mohlo být až pět. Podrobné informace včetně vzorových testů najdete zde.
Co se týká nejlepších škol, zde byla situace přesně opačná. Zkušení učitelé s praxí, z nichž mnoho bylo zběhlých v práci s počítači a aktivních při vytváření vlastního vzdělávacího programu školy. Ve školách bylo zjištěno dobré školní klima, tedy celková atmosféra ve škole a vzájemná komunikace. Mezi žáky bylo minimum problémových dětí.
Dobře se umístila i menší zařízení na vesnicích do 150 žáků s dostatkem kvalifikovaných kantorů. Podle závěrů České školní inspekce se zvedla úroveň výuky cizích jazyků, nedostatky naopak našla v oblasti IT vybavení.
Česká školní inspekce už při vyhodnocení generálky testů loni v září uvedla, že českým dětem dělá největší problémy matematika. Jen polovina z nich se dostala do vyšší úrovně. Žáci měli problémy i s úlohami, kde nevybírali z předem daných odpovědí. Ukázalo se také, že rozdíl mezi gymnázii a základní školou sice je, ale ne tak veliký, jak se předpokládalo. Celkově v testech neuspěla jen tři procenta žáků. Inspektoři některé ze škol s horšími výsledky navštíví a budou hledat způsob, jak výuku jednotlivých předmětů zlepšit.