Druhou generálkou testů 5. a 9. tříd by měli projít i čtyřkaři

Praha - Druhá celoplošná generálka testů 5. a 9. tříd přinese nové úlohy a upravené testy pro děti s handicapem. Testování proběhne od 13. května do 7. června. Ještě na jaře se na několika desítkách škol uskuteční pilotní zkouška, která by měla nové úlohy ověřit. Testy mají zjistit, co žáci znají a umí, čeká je proto až o třetinu vyšší počet úkolů. Minimální standardy jsou konstruované na úroveň čtyřkaře.

Zatímco v minulém roce byly v testech úlohy, v nichž mohli školáci vybrat jednu nebo více správných odpovědí, případně úlohy s doplněním krátkého textu, nově budou v testech třeba úkoly na přiřazování obrázků nebo textu k zadaným výrazům. Stejně jako loni budou žáci testy vyplňovat elektronicky, úlohy se proto rozšíří i o klikací mapy, v nichž budou muset určit požadované části. Nebudou chybět ani audio nebo video ukázky.

Pro studenty víceletých gymnázií nabídnou testy obtížnější úroveň úkolů

Testy se skládají z češtiny, matematiky a angličtiny, volitelně si ale žáci mohou napsat i test z němčiny či francouzštiny. V případě, že bude mít škola dostatek sluchátek, nebudou muset učitelé pouštět poslechové úlohy všem naráz. Školáci si je tak budou moci poslechnout kdykoliv v průběhu testu.

Naostro mají začít testy fungovat v roce 2014. Podobně jako u státních maturit počítá testování se dvěma úrovněmi obtížnosti, v budoucnu by jich ale mohlo být až pět. V minulém roce se do testování zapojilo přes 161 000 žáků z 3 658 základních škol a nižších gymnázií. V angličtině a matematice uspěla většina škol na 41 až 60 procent, v češtině pak na 61 až 80 procent. Podrobné informace včetně vzorových testů najdete zde.

Účelem testování žáků není jejich srovnávání. Náměstek ústřední školní inspektorky pro inspekční činnost Ondřej Andrys zdůraznil, že cílem testů je zjistit, jak si stojí žáci 5. a 9. tříd v porovnání s externími vzdělávacími standardy. Tedy zda umí a znají to, co by podle minimálních vzdělávacích standardů vydávaných státem znát a umět měli. „Minimální standardy jsou konstruovány na úroveň čtyřkaře,“ podotkl Andrys.

Generálka je povinná pro všechny školy. Účast žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je na dobrovolném rozhodnutí ředitele školy. Nově ale testy tyto děti zohlední. „Může se tak dít například prodloužením času na realizaci, zařazením přestávky v realizaci testu nebo zcela odlišným složením úloh,“ uvedla Česká školní inspekce.

EDUin: Žáci nejsou na plošné testování připraveni

Podle výkonného ředitele EDUin Zdeňka Slejšky ale nejsou žáci na plošné testování připraveni. „V rámci revizí vzdělávacích programů se teprve v tuto chvíli zavádí jakési standardy, které se mají realizovat od první a šesté třídy. Žáci, kteří budou testovaní, by měli mít čas, aby vůbec do toho bodu doběhli. V tuto chvíli je testujeme, ale zároveň nejsou na standardy připravováni,“ řekl ve Studiu ČT24. Pro monitoring systému by podle Slejšky stačilo jen výběrové testování, které by také přineslo relevantní data.     

Senátor a expert ČSSD na školství Marcel Chládek varoval před riziky, která plošné testování může přinést: „Například v zemích, kde takovýto způsob testování zavedli, došlo k zanedbávání netestovaných předmětů.“ Ministerstvo školství podle něj nahrazuje systémová opatření bezduchým testováním, které má ovšem celou řadu rizik. Některé školy se podle něj také snažily zbavit žáků se slabšími výsledky, aby byla škola v žebříčku kvality co nejvýše. Vytváření žebříčků škol ale ministerstvo opakovaně odmítlo.