„Havlínův“ soud o dopravní agendu přijde, slibuje ministerstvo

Praha - Obvodní soud pro Prahu 2 přijde o výsadu soudit veškeré dopravní trestné činy z celé Prahy. Ministerstvo spravedlnosti při nejbližší příležitosti navrhne novelu zákona o soudech a soudcích, která to řeší. Řada dopravních deliktů končila na stole soudce Ondřeje Havlína a státního zástupce Františka Fialy, oba jsou nyní vyšetřováni kvůli podezření z korupce.

Zaplať a jsi v pohodě

Ve čtvrtek odpoledne si kriminalisté z protimafiánského útvaru přišli na Obvodní státní zastupitelství Prahy 2 pro soudce Ondřeje Havlína a žalobce Františka Fialu. Spolu s nimi zadrželi ještě další čtyři lidi a od soudu si odvezli i desítky spisů z agendy trestných činů v dopravě. Podle informací ČT Havlín minimálně v sedmnácti případech vzal úplatek za zahlazení dopravních deliktů.  Řidiči byli ochotni platit třeba za to, aby nepřišli o řidičský průkaz, i statisíce korun. 

Praha jako anomálie

Rozsah korupce by nebyl tak obsáhlý, kdyby se na Obvodním soudu pro Prahu 2 nesoustředila veškerá dopravní agenda z metropole. „Byla to svým způsobem anomálie, všude jinde spadají dopravní trestné činy tomu soudu, v jehož rajonu řidič delikt spáchal. Praha byla výjimkou, co pamatuji,“ říká předseda pražského městského soudu Jan Sváček. Nevylučuje, že koncentrace této agendy na jedno místo platila už před rokem 1989. Byl to právě Sváček, který již několikrát varoval ministerstvo spravedlnosti, že tato praxe je nebezpečná. „Zrušení této specializace by nepochybně působilo protikorupčně, neboť by v těchto věcech působila větší skupina soudců i státních zástupců,“ píše doslova Sváček. První návrh na změnu poslal ministerstvu už zhruba před osmi lety, další v prosinci 2010 a v květnu 2011. Bez výsledku. 

Změnu chystáme, slibuje ministerstvo

Ministerstvo spravedlnosti teď ústy náměstka Františka Korbela slibuje, že při nejbližší příležitosti tutu změnu zapracuje. „Poslední návrh Jana Sváčka je z roku 2011 a od té doby se zákon o soudech a soudcích nenovelizoval,“ vysvětluje. „Kvůli jednomu paragrafu by nemělo smysl posílat zákon do sněmovny. Nyní se ale chystá novelizace kvůli občanskému soudnímu řádu, a to bude příležitost zapracovat i návrh Jana Sváčka,“ uvedl Korbel. Dodává, že sám jej považuje za rozumný. Na to, proč ministerstvo nezareagovalo už před osmi lety, kdy přišel návrh poprvé, Korbel odpověď nezná. „To jsem tady nebyl a v čele ministerstva stál Pavel Němec,“ říká.

Ne všichni jsou „pro“

Ne všichni ale považují rozptýlení dopravní agendy za rozumné řešení. Proti byly například čtyři pražské obvodní soudy. Argumentovaly například tím, že by mohly vznikat spory o místní příslušnost. „Pokud opilec projíždí Prahou, páchá tak trestný čin na území několika obvodů,“ vysvětluje Korbel. „Rozpory mohou vznikat i třeba na křižovatkách, které jsou zároveň hranicemi obvodů, pokud je agenda na jednom místě, soud má lepší přehled například o recidivistech.“ I přesto hodlá ministerstvo s návrhem přijít. Jedinou výjimkou zůstanou trestné činy řidičů kolejových vozidel, tedy tramvají. „Jedná se o specifickou agendu, která vyžaduje specializaci i u soudů a státních zástupců, tam je koncentrace na jedno místo naopak žádoucí,“ zdůvodňuje Korbel.