Lerch se chce zaměřit na agresivní řidiče a alkohol za volantem

Praha - Policejní prezident Martin Červíček dočasně pověřil vedením dopravní policie Tomáše Lercha. 37letý Lerch v minulosti působil na dopravním inspektorátu v Mělníku a na ředitelství dopravní policie. Za svou prioritu považuje agresivní řidiče, chtěl by se zaměřit také na problematiku alkoholu a drog za volantem. Za aktuální úkol, který před policií stojí a který se dotkne motoristů, označil nadcházející rekonstrukci dálnice D1.

Lerch ve funkci nahradil Leoše Tržila, který dopravní policii řídil přes čtyři roky; nyní vede policisty v Jihomoravském kraji. Lerch dnes uvedl, že by chtěl na Tržilovu práci navázat. Policisté budou podle něj hlídkovat hlavně u rizikových míst. „Není naší prioritou za každou cenu postihovat protiprávní jednání, ale zaměřit se na ta místa, kde s sebou protiprávní jednání nese vážné následky,“ odmítá námitky, že policie měří rychlost tam, kde nejvíc „vybere“. 

Nový šéf dopravní policie dále sdělil, že k velkým celoplošným akcím typu Kryštof se vracet nebudou. Větší akce se budou vždy vázat k rizikovějším obdobím, jako je například začátek a konec prázdnin. Bojovat chce i proti špatnému technickému stavu aut. „Naším cílem je, aby služba dopravní policie nebyla chápána jen jako represivní orgán, ale především jako služba motoristům a ostatním účastníkům silničního provozu,“ dodal Lerch.

Stará vozidla ohrožují bezpečnost

K legislativní změně bude muset podle Lercha dojít také v problematice obnovy starých vozidel na českých silnicích. „Vidíme problém u vozidel po dopravních nehodách, kdy vozidlo s fatálními následky a škodou se vrací do provozu s opravou, která třeba ani není provedena autorizovaným servisem,“ podotkl. Na další technickou prohlídku pak automobil může jít klidně až za dva roky dalšího provozu. „Pokud takové vozidlo zaviní dopravní nehodu, pak následky bývají fatálnější,“ připomněl.

Chce tedy prosadit, aby vozidla po autonehodě musela povinně na technickou kontrolu. „Chceme nalézt takový systém, který donutí provozovatele, aby vozidlo, než ho uvede do provozu po té dopravní nehodě, dostal STK. Řešení může být několik. Jednou z variant může být třeba to, že u takového vozidla budou odebrány registrační značky, osvědčení o registraci vozidla, sloupnuty známky o provedené technické kontrole,“ uvedl.

Policejní prezident Červíček výběr Tržilova blízkého spolupracovníka Lercha do vedení zdůvodnil tím, že chce, aby dopravní policie navázala na současné pozitivní výsledky. „Já osobně předpokládám, že policie nesleví z trendu, kterým se podařilo určitým způsobem zvrátit situaci na českých silnicích,“ uvedl policejní prezident. V loňském roce na silnicích zemřelo méně než 700 lidí, což je podle něho nejméně od roku 1961.

Na dopravní policii panuje dvojvládí - proto je Lerch jmenován dočasně

Červíček se také vyjádřil ke dvojvládí, které již 21 měsíců panuje na dopravní policii. Formálním šéfem je totiž stále dlouholetý šéf „dopravky“ Zdeněk Bambas, kterého v roce 2007 tehdejší vedení policie odvolalo. Předloni v létě ale toto rozhodnutí kvůli nezákonnosti zrušil ministr vnitra Jan Kubice, Bambas se tak do své funkce vrátil. Od té doby je však na studijním pobytu. Právě kvůli tomu, že formálně je Bambas stále v čele dopravní policie, Červíček Lercha jejím vedením zatím jen dočasně pověřil.