Současný systém značení cyklotras vznikl v roce 1998 a přestává korespondovat se skutečným stavem v terénu. Hlavní cyklistické koridory totiž mnohdy vznikly mimo původně navržené cyklotrasy. „Systém značení tras v Česku se musí změnit, aby návštěvníci na první pohled poznali, jaký komfort a jakou úroveň služeb mohou očekávat. Nejlépe vybavené by měly být mezinárodní trasy a trasy národního významu,“ řekl dnes při oznamování novinek národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Reforma číselného označení musí proběhnout i ve spolupráci s kraji a regiony, které stezky pro cyklisty budují.
Největší změnou, se kterou se cyklisté setkají už během léta, budou tabulky s modrožlutým logem a s číslem některé z tras transevropské sítě EuroVelo. Projekt Evropské cyklistické federace má za cíl vybudovat 12 transevropských cyklotras s celkovou délkou na 66 000 kilometrů, které by měly jednou spojit všechny země Evropy. Zatím je hotovo 45 tisíc kilometrů, podstatnou část tvoří stávající státní a regionální stezky.
Trasy EuroVelo v České republice:
4: Trasa střední Evropou: Roscoff–Kyjev (4 000 km)
7: Sluneční trasa: Nordkapp–Malta (7 409 km)
9: Balt - Jadran: Gdaňsk–Pula (1 930 km)
13: Stezka železné opony: Barentsovo – Černé moře (9 000 km)
Systém ucelených dálkových cyklotras, které by spojily hlavní turistické cíle nebo důležitá města, je ale podle Martinka stále jednou z věcí, která v Česku dosud chybí. Síť dálkových tras byla navržena v roce 1997 především na silnicích II. a III. třídy. V posledních letech ale vzniklo mnoho kilometrů nových cyklostezek, které jsou pro turisty bezpečnější.
Nové přečíslování by proto mělo síť aktualizovat a hlavně zpřehlednit. Buď dojde k přeznačení celé trasy (Labská stezka bude mít například číslo 2, Moravská stezka číslo 4), nebo se čísla změní jen v některých úsecích, přeložením do vhodnějších koridorů. Podle koordinátorů projektu by vše mělo proběhnout v horizontu dvou až tří let, aby kraje mohly zahrnout výdaje do svých rozpočtů a vydavatelé do map.
V Česku je nyní asi 44 000 kilometrů značených cyklotras, z toho 2 000 kilometrů vybudovaných cyklostezek. Letošní novinkou bude rozšíření páteřní dálkové trasy o cyklostezku Hradec Králové – Jaroměř – Kuks. Nově vybudované úseky vedoucí po břehu Labe se přibližují standardu, na který jsou čeští cykloturisté zvyklí například v Rakousku nebo Německu.
Zastáncem cykloturistiky je i ministr zdravotnictví Leoš Heger. „Je potřeba dělat cyklostezky nejen kvůli turistům, ale také kvůli lidem, kteří dojíždějí do práce. Já jsem z Královéhradecka, kde je cyklistika tradiční. Sám jsem dojížděl léta do práce každý den pět kilometrů tam a pět zpátky,“ poznamenal na tiskové konferenci.

Cyklistická sezona startuje
Cyklistická sezona startuje
ud, 6.4.2013