Cyklisty letos čekají nové trasy i značení, podél Labe dojedou na Kuks

Praha - Cyklotrasy v České republice čeká v letošním roce celá řada úprav. Na některých páteřních trasách se poprvé objeví modrožluté značení evropské cyklistické sítě EuroVelo. Hlavní dálkové cyklistické trasy zase nově budou mít jen jedno či dvouciferné značení. Otevřou se také další úseky, Hradec Králové s Kuksem například po břehu Labe spojí nová cyklostezka v délce téměř 26 kilometrů. Pozadu nezůstávají ani České dráhy. Letos nasadí téměř 5500 vozů speciálně upravených pro snadnější přepravu kol, což je o 700 víc než loni. Více informací o projektu na podporu cykloturistiky poskytuje webová stránka Českojede.cz.

Současný systém značení cyklotras vznikl v roce 1998 a přestává korespondovat se skutečným stavem v terénu. Hlavní cyklistické koridory totiž mnohdy vznikly mimo původně navržené cyklotrasy. „Systém značení tras v Česku se musí změnit, aby návštěvníci na první pohled poznali, jaký komfort a jakou úroveň služeb mohou očekávat. Nejlépe vybavené by měly být mezinárodní trasy a trasy národního významu,“ řekl dnes při oznamování novinek národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Reforma číselného označení musí proběhnout i ve spolupráci s kraji a regiony, které stezky pro cyklisty budují.

Největší změnou, se kterou se cyklisté setkají už během léta, budou tabulky s modrožlutým logem a s číslem některé z tras transevropské sítě EuroVelo. Projekt Evropské cyklistické federace má za cíl vybudovat 12 transevropských cyklotras s celkovou délkou na 66 000 kilometrů, které by měly jednou spojit všechny země Evropy. Zatím je hotovo 45 tisíc kilometrů, podstatnou část tvoří stávající státní a regionální stezky.

Trasy EuroVelo v České republice:

4: Trasa střední Evropou: Roscoff–Kyjev (4 000 km)
7: Sluneční trasa: Nordkapp–Malta (7 409 km)
9: Balt - Jadran: Gdaňsk–Pula (1 930 km)
13: Stezka železné opony: Barentsovo – Černé moře (9 000 km)

Systém ucelených dálkových cyklotras, které by spojily hlavní turistické cíle nebo důležitá města, je ale podle Martinka stále jednou z věcí, která v Česku dosud chybí. Síť dálkových tras byla navržena v roce 1997 především na silnicích II. a III. třídy. V posledních letech ale vzniklo mnoho kilometrů nových cyklostezek, které jsou pro turisty bezpečnější.

Nové přečíslování by proto mělo síť aktualizovat a hlavně zpřehlednit. Buď dojde k přeznačení celé trasy (Labská stezka bude mít například číslo 2, Moravská stezka číslo 4), nebo se čísla změní jen v některých úsecích, přeložením do vhodnějších koridorů. Podle koordinátorů projektu by vše mělo proběhnout v horizontu dvou až tří let, aby kraje mohly zahrnout výdaje do svých rozpočtů a vydavatelé do map.

V Česku je nyní asi 44 000 kilometrů značených cyklotras, z toho 2 000 kilometrů vybudovaných cyklostezek. Letošní novinkou bude rozšíření páteřní dálkové trasy o cyklostezku Hradec Králové – Jaroměř – Kuks. Nově vybudované úseky vedoucí po břehu Labe se přibližují standardu, na který jsou čeští cykloturisté zvyklí například v Rakousku nebo Německu.

Zastáncem cykloturistiky je i ministr zdravotnictví Leoš Heger. „Je potřeba dělat cyklostezky nejen kvůli turistům, ale také kvůli lidem, kteří dojíždějí do práce. Já jsem z Královéhradecka, kde je cyklistika tradiční. Sám jsem dojížděl léta do práce každý den pět kilometrů tam a pět zpátky,“ poznamenal na tiskové konferenci.