Odložená novela chystá SPZ na přání i snazší prodej aut

Praha – Vedle zavedení státní poznávací značky na přání by se měl do budoucna zjednodušit také prodej a přepis automobilů. S obojím počítá novela zákona o podmínkách na pozemních komunikacích, kterou v těchto dnech projednává sněmovní výbor. Zákon, vstřícnější vůči potřebám řidičů, by měl začít platit v roce 2015.

„Schválený návrh zákona počítá s tím, že při převodu motorového vozidla bude stačit jedna společná žádost dosavadního vlastníka a nového vlastníka na centrální registr vozidel,“ řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura. „Máme jeden registr vozidel, jednu žádost, a tím pádem i jeden úkon,“ popsal požadovaný výsledný stav.

Podle návrhu, který ministerstvo podpořilo, by se prodávající a kupující mohli domluvit, zda na úřad zajdou spolu, nebo jeden zmocní druhého, nebo oba zmocní nějakou třetí osobu, která vozidlo odhlásí a přihlásí na nového majitele. Dosud platí, že žádost musí vyřizovat oba.

Značka na přání platí, nabob nenabob

Nejsledovanější změnou v zákoně má být možnost zvolit si za úplatu libovolnou státní poznávací značku. Dosud byly elegantní kombinace čísel dílem náhody nebo úplatku daného úředníka a ani politická scéna se k nim nestavěla příliš vstřícně; sám premiér Petr Nečas už loni v květnu zájemcům o značky na míru vzkázal, co si o nich myslí: „Jsem nabob, nevím, co s penězi, vykraďte mé auto, asi se to vyplatí.“

Ministerstvo nyní připouští, že černý systém se nyní aspoň zlegalizuje. „Já tomu neříkám značka na přání, já tomu říkám papalášská značka. Ale budiž. Aspoň se to zpoplatní,“ konstatuje Stanjura a za pravdu mu dává i poslanec za ČSSD Milan Urban: „Celý systém to posouvá z pološera na světlo.“ Přidělení vlastní kombinace alfanumerických znaků na jednu tabulku by mělo stát 5000 korun, tedy 10 000 Kč na vozidlo.

STK budou pod dozorem

Součástí novely je změna v systému technických kontrol, kdy by stanice technické kontroly měly být sledovány kamerovým systémem. Právě přípravy na tyto změny jsou podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury důvodem pro odložení účinnosti předlohy. Ministr upozornil, že kromě vybavení STK technikou je nutné připravit informační systém na ministerstvu dopravy, který bude získaná data zpracovávat. Záznamy z obrazového sledovacího systému mají zamezit případnému korupčnímu jednání a mají být důkazem, že testované vozidlo skutečně na testech bylo.

Reportáž Jana Šenkýře (zdroj: ČT24)