Studenti ČVUT otestovali v aerodynamickém tunelu ultralehkou stíhačku

Praha – Jedinečná ultralehká stíhačka, která vzniká na pražském ČVUT jako studentská práce, prošla prvními ostrými testy motoru. Sedmičlenný tým doktorandů při nich stroj pověsil do aerodynamického tunelu a v něm simuloval let. Stroj se má stát prvním dvoumístným ultralightem v podobě vojenské stíhačky.

Na projektu začala teoreticky pracovat skupina studentů ČVUT už před čtrnácti lety – za tu dobu díky němu udělalo státnice na 120 inženýrů. UL39 má mít hmotnost 320 kilogramů, v přídi záchranný padák pro případ nehody a přistávat má o rychlosti jen 65 km/h. Maximální rychlost bude činit možná až 300 km/h.

Uvnitř letadla je litrový motor z motorky s výkonem 200 koní; místo vrtule má ale tento ultralight pohánět ventilátor. To je stejný princip, jaký využívají proudová letadla.

Ultralehká stíhačka v tunelu
Zdroj: ČT24

V aerodynamickém tunelu se poprvé ukázalo, co se strojem udělá protivítr. „Přišla fáze, kdy je potřeba zjistit, jak se takový pohon chová při nějaké rychlosti letu, proto jsme tady v tunelu. To je asi jediné zařízení, které by nám bylo schopno umožnit takovýto experiment u nás v Čechách,“ vysvětlil vedoucí projektu Robert Theiner.

Byl to výjimečný moment pro konstruktéry i pro samotný tunel v pražských Letňanech. „Obvykle měříme modely letadel. Takto velké těleso je skutečně výjimečné,“ uvedl Zdeněk Pátek z Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu.

Ultralight testovaný v aerodynamickém tunelu v pražských Letňanech má poprvé odstartovat nejpozději v polovině roku 2015. Dvoumístný stroj tvarem připomíná vojenské cvičné letouny L-39 Albatros. Ačkoliv jde o školní projekt, usilují tvůrci i o všechny potřebné atesty; pokud ultralight státními zkouškami projde, mohl by se začít vyrábět i sériově.

Ultralehká stíhačka si vyzkoušela let v aerodynamickém tunelu (zdroj: ČT24)