Dozorčí radu ČD opustili muži minulých ministrů, odbory se obávají o Žaludu

Praha – České dráhy mají obnovenou dozorčí radu. Řídicí výbor, jehož podobu na návrh ministra dopravy Zdeňka Žáka v týdnu změnila vláda, teď z rady odvolal téměř všechny členy, které dosadili předchozí ministři. Nahradili je představitelé dopravních fakult vysokých škol a další lidé se zkušenostmi z drážní dopravy. Ačkoli ministerstvo zdůvodnilo obměnu dozorčí rady drah snahou zbavit se politických nominantů, odbory za ní vidí přípravu na odvolání generálního ředitele ČD Petra Žaludy. Ten nic takového neočekává, ke svému odvolání nevidí důvod.

V osmičlenné dozorčí radě Českých drah zůstávají pouze tři její dosavadní členové, čtyři další řídicí výbor obměnil. Odešel stávající předseda Libor Antoš a členové Michael Hrbata (ODS), Radim Jirout (ODS), David Karásek (LIDEM) a Miroslav Nádvorník (TOP 09). Nahradili je děkan dopravní fakulty ČVUT Miroslav Svítek, ředitelka odboru kontroly a vnitřního auditu ministerstva dopravy Ivana Kubaštová a docent na katedře dopravy a logistiky VŠTE v Českých Budějovicích Zdeněk Žemlička. I další nově příchozí, František Žerava a Antonín Věchet, mají podle ministerstva zkušenosti z oblasti drážní dopravy.

Drážní odboráři tvrdí, že si ministr dopravy Zdeněk Žák připravil prostor pro odvolání generálního ředitele ČD Petra Žaludy. Z lidí, které může ministerstvo vyměnit, v radě ponechal pouze poslance Josefa Smýkala. „Ten často hlasoval opozičně proti současnému vedení,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) a další člen dozorčí rady Jaroslav Pejša.

Sám Petr Žaluda však neočekává, že by přišel o místo. „Hospodaření ČD se zlepšuje, a to navzdory růstu nákladů, především cen elektřiny, nafty nebo poplatku za dopravní cestu,“ uvedl a připomněl, že dráhy pod jeho vedením získaly nové cestující a současně modernizují vozový park. Meziroční zlepšení hospodaření podle něj dokazují i pololetní výsledky, které společnost v současnosti zpracovává.

O osudu Petra Žaludy, který počátkem letošního roku jako první ředitel v historii Českých drah – a to v jejich státní i akciové podobě – vydržel ve funkci po celé jedno pětileté funkční období, a podle nové smlouvy by měl v čele drah zůstat až do roku 2018, by mohlo být jasno 30. července. Tehdy se obměněná dozorčí rada sejde, na programu má personální otázky. Žák se pokusil odvolat Žaludu už v roce 2009, kdy byl Žák náměstkem ministra dopravy Petra Bendla (ODS). Po ministrově zásahu Žaluda zůstal na svém místě, naopak Zdeněk Žák na post náměstka rezignoval. Podle Žáka ale tehdy nebylo jeho hlavním cílem dosáhnout odvolání Žaludy, ale snažil se prostřednictvím dozorčí rady zkontrolovat hospodaření drah.