OBRAZEM: Příští stanice - Leninova - trasa metra A slaví výročí

Praha - Hlavní město Praha si připomíná výročí otevření trasy metra A. První vlak se po ní vydal na cestu 12. srpna 1978. Podívejte se, jak se tehdy jezdilo: historická jízda soupravou, která pochází ještě ze Sovětského svazu.

  • Dopravní podnik hl. m. Prahy autor: Doležal Michal, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493557.jpg
  • Jízda historickou sovětskou soupravou autor: Doležal Michal, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493558.jpg
  • Jízda historickou soupravou autor: Doležal Michal, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493559.jpg
  • Jízda historickou soupravou autor: Doležal Michal, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493560.jpg
  • Jízda historickou soupravou autor: Doležal Michal, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493561.jpg
  • Výročí trasy metra A autor: Doležal Michal, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493562.jpg
  • Sovětská souprava metra autor: Doležal Michal, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493563.jpg
  • Jízda historickou soupravou autor: Doležal Michal, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493564.jpg

Stanice metra Dejvická se dřív jmenovala Leninova. Odtud do zastávky Náměstí Míru vedl první téměř pětikilometrový úsek trasy. Stavbu slavnostně otevíral někdejší prezident Husák. Trasa A byla pro stavbaře problematická, poprvé totiž museli podejít Vltavu. Kopcovitý terén hlavního města si pak vynutil velmi příkrá stoupání a klesání tunelů.

„Kdyby byly řešeny bez velkých pádů a sklonů, tak by některé stanice vycházely velmi hluboko a jiné naopak na povrchu, dejme tomu v centru, kde by se to nehodilo,“ řekl strojvedoucí Jaroslav Melichar.

Na historické jízdy postačí běžná jízdenka. Metro bude řídit strojvůdce v dobové uniformě. Normalizační scenérii pak doprovodí hlášení zastávek ze 70. let.

  • Dejvická - Leninova zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493522.jpg
  • Metro zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493523.jpg
  • Metro zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493524.jpg
  • Metro zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4936/493525.jpg

Původní ruské soupravy přestaly cestující vozit v roce 2009. „Poté byly vyřazeny kvůli svému stáří a byly postupně zmodernizované na typy, které dnes známe,“ vysvětlil student zajímající se o historii metra Josef Keifmann.

Už příští rok by mohly trase A přibýt čtyři stanice

Linka A má 13 stanic, pracuje se ale na jejím prodloužení. Loni v listopadu dokončily dva obří razicí štíty poslední části tunelů vedoucích z Motola do Dejvic. V nových čtyřech stanicích by měli cestující nastupovat už příští rok.

Praha si připomíná otevření trasy metra A (zdroj: ČT24)
Trase A je třicet pět let (zdroj: ČT24)