České cestovky stahují ve velkém turisty z Egypta

Praha - Cestovní kanceláře urychlují návrat českých turistů z egyptských letovisek. Bojí se totiž zhoršení bezpečnostní situace zejména v Hurghadě. Po pátečních modlitbách se očekávají v zemi velké nepokoje. Jen za dnešek přistála v Česku čtyři letadla CK Exim Tours, poslední klienti společnosti by měli přiletět ve čtvrtek. Dnes by se z Hurghady měla vrátit i většina klientů CK Fischer. Směrem do Egypta v nejbližších dnech žádné letadlo neodletí. Český letecký dopravce Travel Service vyčíslil propad tržeb v Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku kvůli zrušeným letům na půl miliardy korun, Exim Tours zatím počítá se ztrátou asi 40 milionů.

„V návaznosti na poslední vývoj situace v Egyptě jsme urychlili stahování klientů ze všech letovisek, tak abychom v pátek 23. srpna, kdy se po modlitbách očekávají velké nepokoje, neměli v Egyptě jediného klienta,“ uvedl marketingový ředitel Exim Tours Stanislav Zíma. Klienti pobývající v letovisku Hurghada se vrátí ve středu, poslední turisté ze střediska Marsá Alam ve čtvrtek.

Vyjádření Exim Tours:

„Víme, že s odstupem času může být toto rozhodnutí posuzováno různě, ale my se z dosavadních informací rozhodli, že v pátek už nebudeme mít jediného klienta v Egyptě, protože se očekávají silné nepokoje. Pro nás to mimo ekonomických dopadů nese i logistickou zátěž. Ale věříme, že se nám tato investice do důvěry našich klientů vrátí.“

CK Fischer

CK Fischer dnes podle plánu dopraví zpět z Hurghady přes 300 klientů, v letovisku jich zůstanou tři desítky. „O jejich případném návratu dříve, než bylo plánováno, rozhodneme podle aktuální situace a konsolidace zpátečních letů s jinými cestovními kancelářemi. Za zkrácení dovolené klientům případně vrátíme odpovídající část z ceny zájezdu,“ sdělil mluvčí CK Jan Osúch. Z letoviska Marsá Alam by se poslední klienti kanceláře měli vrátit příští týden v pondělí.

CK Fischer až do konce prázdnin nevyšle do Egypta žádné další letadlo, klientům se zaplaceným zájezdem nabízí změnu destinace nebo vrácení peněz. „V této chvíli plánujeme vypravit první let do Egypta 5. září. Vše bude samozřejmě záviset na aktuální bezpečnostní situaci,“ uvedl Osúch.

CK Čedok

Čedok většinu klientů z Egypta stáhl již dnes, mimo jiné všechny klienty ze střediska Hurghada. „V Egyptě zůstává nadále asi 130 turistů ve středisku Marsá Alam, z nichž část se vrací ve čtvrtek a poslední klienti se vrátí v pondělí 26. srpna, pokud se bezpečnostní situace nezhorší,“ uvedl ředitel outgoingu Čedoku Svatopluk Rada.

CK Alexandria

Cestovní kancelář Alexandria již nemá v Hurghadě žádné klienty, poslední se vrátili dnes. „Některým z nich jsme z bezpečnostních důvodů dovolenou zkrátili ze dvou týdnů na jeden. Klientům jsme to vysvětili a všichni to pochopili a akceptovali,“ uvedl šéf marketingu CK Petr Šatný. Z menšího a klidnějšího letoviska Marsá Alam by se poslední klienti měli vrátit příští pondělí.

Turisté si stěžují na jednání cestovních kanceláří

Dění za zdmi hotelových komplexů v Hurghadě sice v současné chvíli nevykazuje sebemenší známky nepokojů či násilí, ulice turistických center jsou však poloprázdné. České cestovní kanceláře se bojí riskovat zdraví svých turistů zejména během pátečních očekávaných nepokojů. Odcestovat mají už během dneška například i turisté z Maďarska.

Čeští turisté, kteří dnes přistáli na Letišti Václava Havla v Praze, si stěžovali na jednání cestovních kanceláří, které proti jejich vůli předčasně rušily pobyty. Žádný pocit ohrožení prý v tamních resortech nezaznamenali, a svou dovolenou tam proto chtěli strávit celou.

Dvě turistky, které bydlely přímo v centru Hurghady, však potvrdily, že zaslechly v noci střelbu. Ostatní turisté prý zaznamenali zvýšený počet vojáků u letovisek, jiní zahlédli nízký přelet vojenských stíhaček.

Papež: Je třeba respektovat rozhodnutí cestovních kanceláří

Podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže je plně v odpovědnosti každé cestovní kanceláře, aby posoudila situaci v zahraničí, a podle toho jednala. Kancelář má právo zkrátit zájezd v případě, že může dojít k ohrožení života klientů, nicméně k návratu nemůže nikoho výslovně nutit.

Jan Papež, mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR:

„Neexistuje předpis, doporučení nebo nařízení ministerstva zahraničních věcí, které by predikovalo povinnost cestovních kanceláří buď tam lidi nechat, nebo je vrátit zpátky. Je tedy třeba respektovat rozhodnutí managementu Eximu, stejně tak jako je třeba respektovat rozhodnutí jiných cestovních kanceláří, které tam klienty nechaly.“

Klienti, kteří ale výzvu cestovní kanceláře neuposlechnou, zůstanou v dané destinaci výhradně na vlastní nebezpečí a dopravu zpět domů si musí zajistit na vlastní náklady. „Situace se může změnit každým okamžikem, takže může nastat situace, že si za pár dnů řekneme, že Exim udělal dobře, když své klienty repatrioval,“ míní Papež.

Klienti mají právo žádat za nedokončený pobyt finanční náhradu po dané cestovní kanceláři v rámci reklamace. Ti, kteří dosud do Egypta neodletěli, mají právo na náhradní dovolenou nebo na vrácení peněz.

Na nepokoje doplácí i místní cestovní kanceláře

Ztráty cestovních kanceláří kvůli zrušeným zájezdům do Egypta dosáhnou desítek milionů korun. Jen největší česká cestovní kancelář Exim Tours odhaduje ztrátu za tento víkend skoro na 20 milionů korun. Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže se ztráta může vyšplhat na 40 až 45 milionů korun.

Podle odborníků se také řada menších cestovních kanceláří specializovaných na Egypt může dostat do existenčních problémů. V sobotu večer vyhlásila platební neschopnost slovenská cestovní kancelář Medina Tours, která byla na Egypt orientována.