Bobošíkové hnutí už se rozpadá. LIDEM zase nemají na volby peníze

Praha - Politická strana Volba pro Kladno v minulých dnech oznámila, že opouští pravicový blok Hlavu vzhůru, který vede bývalá europoslankyně Jana Bobošíková. Jako důvod uvádí odklon hnutí od původně avizované účasti či podpory bývalého prezidenta Václava Klause. Za další důvod považuje mediální výstupy ve stylu „one woman show“. Blok se tak začíná drolit velmi krátce po svém vzniku, politolog Lukáš Jelínek má za to, že právě u hnutí Hlavu vzhůru se to dalo očekávat. Nevalně dopadla i bývalá vládní strana LIDEM. Na samostatnou kandidaturu nemá dost peněz ani dostatečnou členskou základnu.

„Štěpení v bloku Hlavu vzhůru je nejpravděpodobnější, protože si připomeňme, že jde o skupinu politických proudů, které se chtěly shromáždit za možným návratem Václava Klause. Spousta těch, kteří kdysi fungovali v rámci ODS, menších pravicových stran, často i v regionálních uskupeních, prostě cítila příležitost znovu nasednout na vlnu Klausovy popularity, jenže Václav Klaus, podle mého názoru, nikdy neměl úmysl kandidovat do Poslanecké sněmovny. Já mám takový pocit, že mu jde o to, aby zvedl své 'akcie' před volbami do Evropského parlamentu,“ pronesl Jelínek pro ČT.

Hnutí Hlavu vzhůru oficiálně zahájilo svou kampaň. „Nejsme strana podnikatelů, nejsme strana mafiánů, my nejsme strana odborářů a nejsme ani strana, která zastává zájmy byrokratů Evropské unie. Jsme strana, která se chce prát za zájmy občanů České republiky,“ prohásila hlava uskupení Jana Bobošíková.

Brífink volebního bloku Hlavu vzhůru (zdroj: ČT24)

Vedle Suverenity patří do uskupení Uzdravme naši politiku, Jihočeši 2012, Pražští starostové nebo konzervativní iniciativa D.O.S.T. Z jednotlivců se pak do bloku počítají exposlanci ODS Boris Šťastný a Tomáš Úlehla nebo bývalý primátor Plzně Zdeněk Prosek, Petr Štillip či Jiří Janeček.

Piráti v kampani odkazují na Masaryka

Svou předvolební kampaň dnes rozjeli také Piráti. Do klání o voliče jdou s důrazem na svobodný přístup k informacím, obnovu demokracie a snahu o vytvoření znalostní společnosti. Vedle programových priorit představili také vizuální podobu své kampaně, v níž využívají i slavných osobností české minulosti včetně Tomáše Garrigua Masaryka nebo Václava Havla.

Bývalá vládní strana LIDEM naopak do předčasných voleb nepůjde. Na samostatnou kandidaturu nemá dost peněz ani dostatečnou členskou základnu. Její členové ale můžou kandidovat za Stranu soukromníků České republiky. Podle úřadující předsedkyně LIDEM Dagmar Navrátilové nyní budou obě strany vyjednávat, jaká místa by na kandidátkách mohli členové LIDEM získat.

Brífink České pirátské strany (zdroj: ČT24)

Situace ODS před volbami jsou nejisté váhy

Podle politologa Lukáše Jelínka zůstává velkým otazníkem, jak nakonec ve volbách opravdu skončí občanští demokraté. Vidí celou řadu faktorů, které ještě mohou výsledek ovlivnit. „Do voleb pořád zbývají dva měsíce, probíhají různá policejní vyšetřování, umím si představit, že i to může politickou scénu ovlivnit. A pokud k tomu dojde, opět by na tom byla bita Občanská demokratická strana,“ zdůraznil.

Politolog Aleš Balcar ale upozorňuje, že preference ODS neklesají v průzkumech pod osmiprocentní hranici, podle bleskového průzkumu pro ČT dosahuje podpora v současnosti 9,5 procenta. „Je vidět, že mají svou pozici ve sněmovně jistou. Může to znamenat marginalizaci, snížení vlivu, ale netvrdil bych, že to tak musí být navěky,“ upozornil politolog.

Z malých stran předpokládá politolog Masarykovy demokratické akademie, že lidovci mají nakročeno k dobrému volebnímu výsledku. „Preference Pirátů v současnosti stagnují a ne zrovna dvakrát vysoko. Hlavně se budou prát o voliče, jaké má Strana zelených nebo strana LES Martina Bursíka, tam se ten elektorát bude velmi tříštit,“ podotkl Jelínek.

„Prázdné“ billboardy

Tradiční přehlídka klišé a nefunkčních kampaní, tak hodnotí předvolební snahu redaktor MarketingSalesMedia Bohuslav Bohuněk. Politické strany se jedna za druhou zapojují do kampaně a nevynechávají ani tradiční billboardy. Sociální demokrati na nich slibují prosadit „dobře fungující stát“, lidovci „dají zemi do pořádku“ a podle hnutí ANO nás řídí „nemehla“. Kontroverze vyvolaly i billboardy ODS s nápisem “volím pravici”, na které chybí jakákoli značka občanských demokratů.

  • Předvolební billboard zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/51/5024/502335.jpg
  • Předvolební billboard zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/51/5024/502334.jpg
  • Předvolební billboard zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/51/5024/502332.jpg
  • Předvolební billboard zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/51/5024/502331.jpg
  • Předvolební billboard zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/51/5024/502330.jpg

„Technicky vzato jsou billboardy velmi dobře provedené. Obsahují jednoduché sdělení, které zaujme během dvou vteřin, jednoduchý vizuál, respektují barvy stran. Obsah je ovšem jiná věc,“ komentoval redaktor MarketingSalesMedia Bohuslav Bohuněk, podle kterého je kampaň nefunkční. „To co si lidé často přejí, zní z úst politiků jako největší klišé. Chceme nižší daně, aby politici nekradli, ale když to dáme na billboard, zní to dnes od politiků nedůvěryhodně,“ uvedl. „Víra, že billboardová kampaň něco změní, když do ní nasypeme stovky milionů, je opravdu iluze. Daleko větší vliv má to, jak se politici dlouhodobě chovají,“ myslí si Bohuněk.