Mnohde zaplatí školní asistenty jen díky tomu, že se učitelé vzdají odměn

Praha – Neziskové organizace v posledních letech stále častěji zdůrazňují potřebu sociálního začleňování znevýhodněných dětí. Třeba dětí s nejrůznějšími formami postižení v běžných školách přibývá, potřebují k tomu ale asistenta. Zdaleka ne každý z těchto žáků, který by na asistenta měl nárok, na něj také skutečně dosáhne. Školy totiž na jejich služby jen obtížně shánějí peníze.

Patrně by se dala jmenovat řada případů, za které mluví třeba situace velvarské základní školy - na asistenta tu má nárok devět dětí, ve skutečnosti zde ale fungují pouze tři, přičemž škola dostává peníze jen na dva.

Finanční prostředky na školní asistenty má školám posílat kraj. Třeba středočeský ale na plat jednoho pošle škole pouhých 44 tisíc korun na celý školní rok. Regionální úřad to zdůvodňuje neúměrně vysokým počtem žádostí o jejich služby. Ředitelům škol se pak snadno stane, že krajský úřad asistenta sice schválí, ovšem peníze jim na něj nepřidělí.

V takových případech jim nezbývá než se pokusit finance obstarat sami; buď prostřednictvím sponzorů, nebo rodičů, někdy dokonce pomáhají i samotní učitelé. „Na základě toho, že se učitelé zřeknou svých odměn, můžeme potom zaplatit paní asistentky,“ jmenuje příklad právě ředitel ZŠ Velvary Petr Došek. Vystačí to pak alespoň na nějakou odměnu pro asistentku za každodenní práci ve škole – necelých 9 tisíc korun měsíčně. I přes komplikovanou finanční situaci pedagogických asistentů a asistentek ve školách s každým rokem přibývá, v současnosti se jich na školách pohybuje přes 6,5 tisíce.