Kampaně před letošními volbami: kontaktní a levné

Praha – Volební místnosti se otevřou už za devět dní, strany proto finišují s kampaní před předčasnými volbami. Kvůli rozpuštění sněmovny je ale letošní kampaň skromnější, monstrózní akce s hudebním doprovodem a zaplněná náměstí se tentokrát nekonají. Co se ale nemění, jsou desítky rozhovorů a debat, které před volbami absolvují někteří politici.

Větší akce letos pořádaly strany většinou je při zahájení kampaně, teď se snaží jednotliví lídři o kontaktní kampaň a vyrážejí do ulic. Lídr hnutí ANO 2011 Andrej Babiš si kvůli tomu přivstal a Pražanům v metru rozdával snídani. Lídr ČSSD Bohuslav Sobotka zase v ulicích rozdal desítky růží a Miroslava Němcová (ODS) vyrazila na večerní obchůzku po restauracích. „Pro mě jako pro ženu je docela obtížné vést kampaň v hospodách nebo restauracích, to je docela těžká disciplína v mém případě,“ dodává s úsměvem Němcová. 

TOP 09 zase letos zkouší oslovit voliče v dopravních prostředcích. Nejdřív je pozvala do tramvaje a před pár dny jim lídry a program představila na parníku plujícím po Vltavě. Kontaktní kampaň si pochvaloval předseda strany Karel Schwarzenberg: „Pro mě je ta zpětná vazba strašně důležitá, dozvím se věci, které bych se jinak nedozvěděl.“   

Sociální demokracie zaplnila velké náměstí jen jednou, při zahájení kampaně v Ostravě. Teď obcházejí její lídři ulice a diskutují s lidmi: „Snažíme se primárně komunikovat volební program ČSSD. Růže je zajímavý nástroj komunikace, který strana používá tradičně,“ vysvětluje Sobotka. 

Podobné taktiky se drží také komunisté; i ti na rozdíl od minulosti upustili od velkých akcí. Podle předsedy Vojtěcha Filipa však strana pořádá řadu menších setkání, kde kandidáti diskutují s potenciálními voliči.   

Letos sice chybí typický předvolební guláš, který strany nabízely před minulými volbami, třeba u Zemanovců se ale lidé mohou alespoň zahřát horkým čajem – k němu dostanou i leták s programem strany. Lidovci a zelení zase vsadili na zářivá trička dobrovolníků, kteří rozdávají stranické brožury – na ulici je lze těžko přehlédnout. A příznivci Tomia Okamury dostali na předvolební akci i autogram od předsedy hnutí, někde na něj dokonce museli vystát frontu. 

Většina stran na kampani šetří

Kvůli kratšímu času na kampaň bude u většiny stran stát méně než před volbami v roce 2010. Třeba občanští demokraté mají rozpočet čtyřikrát nižší, SPOZ plánuje zaplatit třikrát méně a u sociální demokracie mají být náklady poloviční. O deset milionu levnější kampaň plánují také lidovci. Naopak komunisté a TOP 09 zaplatí zhruba stejně jako před minulými volbami. Hnutí ANO 2011 odhaduje náklady na 40 milionů a další nováček, Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury, chce na kampaň vydat asi 15 milionů. Ještě menší rozpočet má kampaň Strany zelených – deset milionů. 

Strany letos sázejí na kontaktní kampaň (zdroj: ČT24)

Plánovaný rozpočet na kampaň 2013:

  • ČSSD - 90 mil.
  • ODS - 50 mil.
  • TOP 09 - 50 mil.
  • ANO - 40 mil.
  • KSČM - 30 mil.
  • KDU-ČSL - 30 mil.
  • SPOZ - 20 mil.
  • Úsvit - 15 mil.
  • SZ - 10 mil.