Do každé školky stavebnice: Chládek chce zvýšit zájem o techniku

Praha – Vzdělávací systém v Česku se dlouhodobě nepotkává s trhem práce. Rok 2015 proto ministerstvo školství plánuje vyhlásit jako rok podpory technického vzdělávání. Právě v oblasti technických oborů totiž stále chybí nejvíc pracovníků. Podle ministra Marcela Chládka (ČSSD) je potřeba začít už ve školce, konkrétně zmínil například stavebnice.

„Pokud chceme něco opravdu změnit, musíme začít s podporou technického vzdělávání už od mateřské školy,“ uvedl Chládek na brífinku k technickému vzdělávání. Jako jednu z možností, jak vztah dětí k technice zlepšit, zmínil například stavebnice typu Merkur: „Když si vezmete severské státy, tak používají lego. Děti si od začátku se stavebnicí hrají, programy jsou nastavené tak, že rok po roce posouvají tu úroveň dětí výš.“

Ministerstvo rovněž plánuje analýzu, která má určit potenciál jednotlivých oborů. „Klíčové obory stát jednoznačně podpoří,“ uvedl Chládek s tím, že část prostředků půjde přímo krajům, aby mohly zohlednit oblasti pro ně nejvíce potřebné. Spolu s tím chce ministr změnit i financování českého školství: „Musí se změnit systém, kdy financujeme školy za počet studentů a žáků. Není možné, že chceme kvalitu, ale financujeme za kvantitu.“

Mládek: Aby pracovní síla byla zaměstnatelná, musí umět anglicky

Od firem Chládek očekává větší zapojení. Absolventi učebních oborů by zase mohli skládat mistrovské zkoušky. Ty by je opravňovaly i ke vstupu na vysokou školu, kde by měli možnost získat titul profesního bakaláře. „Ve světě je to běžné. Byl by to člověk, který bude manuálně zručný, ale bude i dobře informačně vybaven,“ dodal ministr.

Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD) na společném brífinku zmínila také důležité postavení informačních a poradenských středisek, která se zabývají volbou a změnou povolání: „Mohou velice úzce spolupracovat se školami a podporovat to, aby si rodiče vybrali pro své děti technické obory. Rodiče mohou ve spolupráci se školou ujistit, že technické obory jsou nutná budoucnost.“ Spolu s ministrem průmyslu Marcelem Chládkem (ČSSD) ale také upozornila, že pro dobré zaměstnání je dnes nutná i znalost angličtiny.   

Expert ODS na oblast vzdělávání Václav Klaus mladší ale označil vystoupení ministrů za komické: „Lego spatří všechny děti a budou technicky nadané?“ Pozastavil se i nad tím, proč se nepodporuje například i přírodovědné vzdělání. „Za třetí nevím, jak pan Chládek odhadne potřeby trhu práce za 15 let,“ uvedl ve Studiu ČT24. Změnu ve financování škol pak označil za nebezpečnou: „Některé vybrané děti dostanou od státu 80 tisíc na rok a jiné dostanou čtyřikrát méně na základě nějakých voluntaristických kritérií? To, že se platí na každého žáka přibližně stejně, je jedna z mála věcí, která drží české školství stabilní.“ S podporou technických oborů souhlasí. Vyřešil by to ale například zavedením školného na vysokých školách a jeho odpuštěním u technických škol.

Chládek: S podporou technického vzdělávání musíme začít už od školky (zdroj: ČT24)