Problémy s parkováním kamionů může vyřešit mobilní aplikace

Praha / Brno – Místo marného objíždění čerpacích stanic pár kliknutí v chytrém telefonu a pak jízda najisto. Na českých dálnicích chybí tisíce míst pro parkování kamionů. Hledání místa k odpočinku může v budoucnu řidičům usnadnit nová mobilní aplikace, kterou teď testují dopravní experti.

Na odpočívce na 199. kilometru dálnice D1 bylo večer osm desítek kamionů a poslední volná místa. A podobně to vypadá i na dalších místech podél tuzemských dálnic. „Pro nás kamioňáky tu nejsou parkoviště. V zahraničí jsou odpočívky vždy po patnácti, dvaceti minutách jízdy,“ povzdechl si řidič Libor Beran, který jezdí napříč Evropou, nejčastěji do Holandska.

Řidiči tak často musí volit mezi dvěma zly: nedodržením bezpečnostní přestávky nebo odstavením kamionu tam, kde se to nesmí. „Zrovna minulý týden jsem stál v Mikulově na místech pro autobusy. Došel policista, dal mi pokutu tisíc korun a musel jsem odjet z parkoviště,“ vzpomínal Libor Beran.

Pro kamiony není dostatek parkovacích míst (zdroj: ČT24)

Aby už řidiči kamionů nemuseli podstupovat podobné peripetie, vyvíjejí odborníci z ČVUT aplikaci pro chytré telefony, která řidiči napoví, kde má šanci zaparkovat. „Dokáže na základě dat z mýtného systému vypočítat pravděpodobnou obsazenost parkovacích míst,“ vysvětlil odborník z Fakulty dopravní ČVUT Zdeněk Lokaj.

Řidič do aplikace zadá, kde se právě nachází a jak rychle jede. Systém mu nabídne několik nejbližších odpočívek s počtem míst, která budou pravděpodobně volná, až na parkoviště dorazí. Bonusem jsou pak informace o možnostech stravování, ubytování a otvírací době zobrazeného parkoviště.

„Projekt je ve fázi závěrečného testování funkčního vzorku. Potřebujeme ověřit vlastnosti predikcí, tedy jak přesně dovedeme předpovídat obsazenost parkovacích míst,“ uvedl Lokaj. Aplikaci, kterou s ČVUT vyvíjejí další tři firmy a instituce, zatím odborníci zkoušejí na dálnici D5 a pouze pro operační systém Android.

Projekt trvá už tři roky a přišel na třináct milionů korun. Na vývoji systému pracují tři desítky lidí. Pro odborníky je nejcennější samotný predikční model, pro běžného řidiče pak zmíněná aplikace. „V ideálním případě bychom rádi, aby naše výsledky sloužily řidičům,“ ujistil Lokaj, podle kterého je ovšem od současného testování k prověřené a použitelné aplikaci ještě kus cesty.