Zemanův vodní kanál je zpátky. Ministr Prachař vypíše další studii

Praha - Ministerstvo dopravy bude uvažovat o kanálu Dunaj-Odra-Labe, který prosazuje prezident Miloš Zeman. Resort vypíše soutěž na zpracování studie proveditelnosti projektu, která bude stát několik milionů korun. Informoval o tom server iHned.

Ještě na jaře ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) budoucnost projektu zpochybnil, když ho označil za méně významný než třeba dokončení páteřní dálniční sítě nebo modernizaci železničních spojení. Nyní jeho ministerstvo rozhodlo, že o rozsáhlé vodní stavbě, kterou prosazuje hlavně prezident Zemanem, bude uvažovat.

Proto začalo zmiňovat novou studii, která by projekt zhodnotila po technické, ekonomické nebo environmentální stránce. „Dokončujeme prověrku předchozích řádově čtyřiceti různých podkladů. Předpokládám, že v průběhu příštího týdne bychom měli mít hotovou jejich analýzu. Na základě toho se rozhodneme, v jakém rozsahu vypíšeme nějakou zakázku na další studii,“ uvedl náměstek ministra Milan Feranec.

Evropská unie se od vodních cest odvrací

Miloš Zeman začal kanál, který by propojil tři evropské toky, prosazovat ještě před nástupem do funkce. Od rozvoje vodních dopravních cest se však v poslední době odvrací Evropská unie, od které zastánci projektu očekávají finanční spoluúčast.

Úvahy o propojení Labe s Odrou a Dunajem se objevily už ve středověku, konkrétní plány se začaly rodit od 19. století. Blízko k realizaci měla tato vodní cesta ve 30. letech minulého století, z rozsáhlých plánů se na českém území nakonec zrodil alespoň Baťův kanál. České vlády se možnou výstavbou kanálu zabývaly od 90. let, ovšem bez konkrétních výsledků. Současný projekt má navíc řadu odpůrců, zejména z řad ekologů, výhrady se ozývají ale i k jeho trase, jež by často kopírovala železniční či dálniční síť.