Nehod cyklistů přibývá, na kole často chybějí odrazky nebo světla

Praha – V průběhu prvního pololetí zahynulo v Česku 34 cyklistů. V případě, že druhá polovina roku nebude podstatně mírnější, bude celoroční statistika horší než loni, kdy zemřelo 58 cyklistů. Podle odborníků na bezpečnost v dopravě se mohou o zlepšení postarat především sami cyklisté, a to lepším vybavením kol i sebe samých. Zdaleka přitom nejde pouze o přilbu – ta poslouží, až když se havárie stane. Je nutné ale používat vybavení, které by nehodě předem zabránilo.

Každé kolo by mělo mít dvě na sobě nezávislé brzdy a několik odrazek - bílou vpředu, červenou vzadu, oranžovou na výpletu kola a navíc i na obou stranách pedálů. Takto je však v praxi vybaveno jen málo kol. Vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Martin Farář považuje za typický nedostatek chybějící odrazky ve výpletu kol. Jednou z příčin může být třeba netypická velikost kol u skládacích bicyklů, kam odrazky připevnit nejdou. 

Martin Farář ale poukazuje na to, že správně vybavené kolo cyklista mnohdy nedostane ani při nákupu. „Často na nich některé části povinné výbavy chybí, nejčastěji jsou to boční odrazky ve výpletech drátů. Co se týče přední a zadní odrazky, s tím problém není, nicméně přední a zadní světlo si musíte většinou dokoupit,“ popsal šéf Besipu častý stav nových kol.

Usmrcení cyklisté v roce 2014
Zdroj: ČT24

Bezpečnost zvýší i reflexní pásky

Ani řádně vybavené kolo však není vše, co může jeho majitel udělat pro svoji bezpečnost. „Vhodným doplňkem jsou reflexní pásky na ruku, které drží na suchý zip. Zvýší viditelnost až na 200 metrů při osvětlení,“ doporučil Martin Farář, podle kterého je vhodné pořídit dětem navíc ještě reflexní vesty.

To, že osvětlení na kole často nestačí, potvrdila i vážná nehoda u Čelákovic. Před několika dny za svítání srazil mladý řidič dva cyklisty, kteří na místě zemřeli. Oba muži měli na svých kolech blikající světla, ale reflektory aut jsou mnohonásobně silnější a řidič dva slabší světelné body pravděpodobně přehlédl. 

Reflexní prvky jsou důležité zejména za snížené viditelnosti. Téměř třetina z 58 cyklistů, kteří vloni zahynuli na českých silnicích, zemřela právě za deště, mlhy nebo v noci. Podle informací Besipu je za takových okolností pro cyklistu na špatně osvětleném kole bez reflexních prvků takřka nemožné přežít. Je totiž viditelný pouze na 18 metrů. „V 80kilometrové rychlosti je jen reakční doba 22 metrů, tak řidič nemá moc šancí adekvátně zareagovat,“ vysvětlil Martin Farář. Naopak dobře osvětlené kolo může podle něj být vidět i z desetinásobné vzdálenosti.

Právě během přicházejícího podzimu jsou bezpečnostní prvky pro cyklisty nezbytné. Klíčovou roli přitom sehrává pozdní východ slunce a častější mlhy. Například po tomto víkendu bude vycházet slunce až ve tři čtvrtě na sedm a to je už velká část řidičů i cyklistů na cestě do práce.

Usmrcení cyklisté v roce 2013 – okolnosti nehod
Zdroj: ČT24

Při nehodě může cyklistu zachránit přilba

Přilba je bezpečnostním prvkem, který pomáhá až při nehodě. Cyklista Karel Pánek zdůrazňuje, že v hustém pražském provozu si ji cyklisté dnes už nasazují takřka automaticky. „Cyklisté vnímají nebezpečí, které číhá,“ poznamenal. Na méně dopravně vytížených místech je však stále vidět prostovlasých cyklistů více. To podle statistik přispívá k vážnějším následkům nehod. Martin Farář v souvislosti s tím upozornil, že devět z deseti mrtvých cyklistů bývá bez helmy.

Vývoj počtu usmrcených cyklistů
Zdroj: ČT24