Praha – Opoziční ODS vyzvala premiéra Sobotku, aby odvolal ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO). Občanští demokraté mu vyčítají strategické chyby, Prachař prý nerozumí své práci. Opozici vadí problémy s výstavbou spojení Brna a Vídně, komplikace kolem opravy D1 nebo personální změny v organizacích spadajících pod ministerstvo. Premiér se ale za Prachaře postavil. Pravicová opozice by podle něj měla zpytovat svědomí za to, co v dopravě udělala.
ODS chce hlavu ministra Prachaře: kvůli problémům s D1 i spojení na Vídeň
„Na místě ODS bych si raději podobné výzvy odpustil. Všichni máme ještě v živé paměti pana Aleše Řebíčka, pana Víta Bártu a další nešťastníky, skrze které ministerstvo dopravy devastovaly pravicové vlády,“ uvedl Sobotka v tiskovém prohlášení. Šéfovi ODS předseda vlády „doporučuje mlčet a zpytovat svědomí“.
Prachař dnes zopakoval, že je spojení mezi Brnem a Vídní nadále připravováno jako rychlostní silnice. Jenže aby se na české straně postavila čtyřproudá komunikace, tak by stejná musela stát i na rakouské straně hranice, což zatím jižní soused nechystá. Přípravu komplikuje i to, že byly zrušeny zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Podle Prachaře se proto zatím bude stavět jen dvouproudý obchvat Mikulova.
- Antotnín Prachař: „Stavbu rychlostní komunikace R52 jsem nikdy nezrušil, její příprava nadále pokračuje, avšak ve shodě s postupem rakouské strany, která dočasně přivede na hranici pouze dvoupruh. Modernizace D1 pokračuje, termíny některých oprav se významně zkracují, konkrétně u pražského Chodova se bude v pátek 26. září dálnice otevírat s více než měsíčním předstihem, otevírání železničního trhu nijak nebráním, výběr provozovatele mýta zdrželi svými neuváženými kroky mí předchůdci. Nevím o čem pánové z ODS mluví.“
TOP 09 a ODS chce kvůli Prachařovi svolat mimořádnou schůzi sněmovny
Prachaře v minulých dnech kritizovala i opoziční TOP 09. Navrhla vznik vyšetřovací komise, která by měla prověřit zadávání veřejných zakázek v oblasti dopravy. Spolu s ODS kvůli tomu požádá o svolání mimořádné schůze sněmovny.
„V současné chvíli by bylo stavět tento obchvat a napojení do Rakouska jako čtyřpruh plýtvání penězi,“ dodal ministr. Podobnou čtyřproudou silnicí, která nikde nezačíná a nekončí, je například obchvat Znojma, který je tak prakticky nejdražší bruslařskou dráhou v zemi. Při nynějším vykupování pozemků na jižní Moravě se ale přesto bude počítat s případným rozšířením na čtyřproudou rychlostní silnici.
Ministr tak reagoval na úterní kritiku hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška (ČSSD), podle kterého je současná dvouproudá silnice spojující Brno s Vídní nedostatečná. Podle Haška zástupci obou měst trvají na mezivládní úmluvě ČR a Rakouska z roku 2009 o vybudování dálnice.
Z Rakouska povede k hranicím jen dvouproudá silnice
V Rakousku takzvaná severní dálnice končí u obce Schrick. Další dálniční úsek Schrick - Poysbrunn by mohl být hotový v letech 2016 až 2017 a odsud na české hranice povede pouze dvouproudá silnice, uvedl na nedávném setkání s Prachařem dolnorakouský hejtman Erwin Pröll. V Rakousku bude tato silnice dlouhá zhruba 15 kilometrů, zbytek trasy povede po dálnici.
Prachař se s Haškem neshodnou na hodnocení dopravní intenzity na trase mezi Brnem a Vídní. Hašek tvrdí, že nápor tranzitní dopravy je obrovský. „Cesta vede od Polska a ze severu Moravy až do Rakouska a Chorvatska k moři a já bych si netroufl tvrdit, že stačí dvouproudová silnice,“ uvedl Hašek. Stejný postoj zaujímá i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který chce ministrovi napsat dopis o důležitosti čtyřpruhové silnice pro rozvoj brněnské oblasti.
Podle Prachaře má ale výrazně větší problém s intenzitou dopravy v hustě obydlených oblastech rakouská strana. České republiky se to nedotýká až tak výrazně, protože silnice převážně nevede obydleným územím. Jedinou výjimkou je Mikulov, zopakoval dnes Prachař.