ODS chce hlavu ministra Prachaře: kvůli problémům s D1 i spojení na Vídeň

Praha – Opoziční ODS vyzvala premiéra Sobotku, aby odvolal ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO). Občanští demokraté mu vyčítají strategické chyby, Prachař prý nerozumí své práci. Opozici vadí problémy s výstavbou spojení Brna a Vídně, komplikace kolem opravy D1 nebo personální změny v organizacích spadajících pod ministerstvo. Premiér se ale za Prachaře postavil. Pravicová opozice by podle něj měla zpytovat svědomí za to, co v dopravě udělala.

„Na místě ODS bych si raději podobné výzvy odpustil. Všichni máme ještě v živé paměti pana Aleše Řebíčka, pana Víta Bártu a další nešťastníky, skrze které ministerstvo dopravy devastovaly pravicové vlády,“ uvedl Sobotka v tiskovém prohlášení. Šéfovi ODS předseda vlády „doporučuje mlčet a zpytovat svědomí“.

Prachař dnes zopakoval, že je spojení mezi Brnem a Vídní nadále připravováno jako rychlostní silnice. Jenže aby se na české straně postavila čtyřproudá komunikace, tak by stejná musela stát i na rakouské straně hranice, což zatím jižní soused nechystá. Přípravu komplikuje i to, že byly zrušeny zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Podle Prachaře se proto zatím bude stavět jen dvouproudý obchvat Mikulova.

  • Antotnín Prachař: „Stavbu rychlostní komunikace R52 jsem nikdy nezrušil, její příprava nadále pokračuje, avšak ve shodě s postupem rakouské strany, která dočasně přivede na hranici pouze dvoupruh. Modernizace D1 pokračuje, termíny některých oprav se významně zkracují, konkrétně u pražského Chodova se bude v pátek 26. září dálnice otevírat s více než měsíčním předstihem, otevírání železničního trhu nijak nebráním, výběr provozovatele mýta zdrželi svými neuváženými kroky mí předchůdci. Nevím o čem pánové z ODS mluví.“

TOP 09 a ODS chce kvůli Prachařovi svolat mimořádnou schůzi sněmovny

Prachaře v minulých dnech kritizovala i opoziční TOP 09. Navrhla vznik vyšetřovací komise, která by měla prověřit zadávání veřejných zakázek v oblasti dopravy. Spolu s ODS kvůli tomu požádá o svolání mimořádné schůze sněmovny.

Silniční úsek Pohořelice – Mikulov – Poysbrunn
Zdroj: ČT24

„V současné chvíli by bylo stavět tento obchvat a napojení do Rakouska jako čtyřpruh plýtvání penězi,“ dodal ministr. Podobnou čtyřproudou silnicí, která nikde nezačíná a nekončí, je například obchvat Znojma, který je tak prakticky nejdražší bruslařskou dráhou v zemi. Při nynějším vykupování pozemků na jižní Moravě se ale přesto bude počítat s případným rozšířením na čtyřproudou rychlostní silnici.   

Ministr tak reagoval na úterní kritiku hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška (ČSSD), podle kterého je současná dvouproudá silnice spojující Brno s Vídní nedostatečná. Podle Haška zástupci obou měst trvají na mezivládní úmluvě ČR a Rakouska z roku 2009 o vybudování dálnice.  

Z Rakouska povede k hranicím jen dvouproudá silnice 

V Rakousku takzvaná severní dálnice končí u obce Schrick. Další dálniční úsek Schrick - Poysbrunn by mohl být hotový v letech 2016 až 2017 a odsud na české hranice povede pouze dvouproudá silnice, uvedl na nedávném setkání s Prachařem dolnorakouský hejtman Erwin Pröll. V Rakousku bude tato silnice dlouhá zhruba 15 kilometrů, zbytek trasy povede po dálnici.   

Prachař se s Haškem neshodnou na hodnocení dopravní intenzity na trase mezi Brnem a Vídní. Hašek tvrdí, že nápor tranzitní dopravy je obrovský. „Cesta vede od Polska a ze severu Moravy až do Rakouska a Chorvatska k moři a já bych si netroufl tvrdit, že stačí dvouproudová silnice,“ uvedl Hašek. Stejný postoj zaujímá i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který chce ministrovi napsat dopis o důležitosti čtyřpruhové silnice pro rozvoj brněnské oblasti.  

Podle Prachaře má ale výrazně větší problém s intenzitou dopravy v hustě obydlených oblastech rakouská strana. České republiky se to nedotýká až tak výrazně, protože silnice převážně nevede obydleným územím. Jedinou výjimkou je Mikulov, zopakoval dnes Prachař.

ODS žádá odvolání ministra dopravy Antonína Prachaře (zdroj: ČT24)