Karlsruhe – Patnáct let se švýcarská čokoládovna Lindt & Sprüngli bila v Německu za patent na čokoládového velikonočního zajíčka ve zlatém obalu, teď po rozhodnutí nejvyššího německého soudu v Karlsruhe definitivně prohrála. „Jsme velmi, velmi zklamáni. Rozhodnutí ale musíme přijmout,“ komentovala rozhodnutí firma Lindt. Švýcarská čokoládovna se u soudu domáhala toho, aby bavorská firma Riegelein na výrobu cukrovinek změnila zaječí podobu, neboť ta současná se prý Lindtu příliš podobá.
Táhlý spor o čokoládové zajíčky rozlouskli Němci akorát na Velikonoce
Lindt & Sprüngli si svého zlatého sedícího zajíce nechal v roce 2010 mimo jiné i v Německu zaregistrovat jako trojrozměrnou značku. Od té doby se snaží přimět bavorský Riegelein i další výrobce k tomu, aby pro své čokoládové zajíce nepoužívali zlatý ochranný obal. Řada především menších výrobců se žádosti Lindtu podrobila; Riegelein to odmítl s tím, že švýcarská čokoládovna není autorem formy a že se Lindt pro tento tvar pokouší dodatečně získat monopol.
Podle německých médií je sedící zajíc ve zlaté folii starou a osvědčenou formou již z 50. let 20. století. Zemský soud ve Frankfurtu poprvé v roce 2002 svým rozsudkem vysvětlení Riegeleinu podpořil, soudy vyšších instancí pak tento verdikt v letech 2004, 2007 a 2011 potvrdily.
Podobný spor Lindt prohrál v Německu už loni v prosinci, tentokrát s výrobcem želatinových medvídků Haribo. Krajský soud v Kolíně nad Rýnem zakázal prodej čokoládových medvědů Lindt zabalených ve zlaté fólii poté, co firma Haribo prohlásila, že „lindtovští medvídci“ se nápadně podobají její ochranné známce „Zlatý medvěd“, což může lidi zmást. Soud prohlásil, že i když se produkt Lindt oficiálně nazývá „Medvídek Lindt,“ spotřebitelé si přesto kvůli podobě balení vzpomenou na zlaté medvědy patřící Haribu. To vyrábí barevné gumové medvědy od roku 1967 a globální ochrannou známku pro použití výrazu „Zlatý medvěd“ obdržel v roce 1975. Oba medvědi se nápadně podobají i červenou stužkou kolem krku.