Polská vláda se vrací k myšlence na zavedení mýtného za vjezd do měst a projednávaná pravidla jsou velmi přísná – platit by měli všichni majitelé aut se spalovacími motory. Země totiž bojuje se značným znečištěním a podle únorového rozsudku Evropského soudního dvora Varšava soustavným překračováním limitů dokonce porušuje unijní právo.
Mýto za vjezd do polských měst? Možná ano. A ne za málo
Za smog v polských městech mohou vedle zastaralých kotlů v domácnostech právě automobily. Mýto pro vjezd vláda projednává v rámci novely zákona o biopalivech, která mimochodem zavádí nový emisní poplatek při nákupu paliva a motorového oleje.
Mýtné by mohlo být v přepočtu až 150 korun za den nebo 15 korun za hodinu.
Ve hře jsou i předplacené permanentky a zdarma by do bezemisiní zóny mohli jen řidiči aut na elektřinu, vodík nebo plyn.
„Na jednu stranu je to dobře, ale jen na jednu, na druhou, protože auta řídíme, je to opravdu špatný nápad,“ shodují se obyvatelé Varšavy a výhrady vznášejí především k výši poplatku. Menší částka by už však podle nich smysl dávala.
Rozhodnutí by podle aktuálních vládních záměrů leželo na jednotlivých radnicích. Ty by určily, zda zóny zavedou a kde a jak vysoký bude poplatek – do maximální výše určené zákonem. Peníze by šly přímo jim a musely by je používat třeba na nákup ekologických městských autobusů. „V centru musí být prioritou městská hromadná doprava, metro, tramvaje a autobusy. A teď tento druh dopravy prioritu nemá,“ vysvětluje aktivista organizace Město je naše Stefan Kotyk.
Varšavská vize: Do osmi let milion elektromobilů
Na dojíždění autem do měst je podle zprávy Národního institutu územního plánování a bydlení závislá polovina Poláků. O podobě pravidel se tak určitě povede bouřlivá debata. Podle kritiků by totiž tak přísný zákon znamenal kolaps.
Vláda musí nejdřív vytvořit podmínky pro nákup ekologických aut. Premiér Mateusz Morawiecki řekl, že by chtěl, aby v zemi do osmi let jezdil milion elektromobilů, teď jich je tady registrovaná necelá tisícovka.