Černá díra nad Prahou. V Česku začal významný „astro“ projekt

Praha – Čelní představitelé evropské astrofyziky zahájili v Praze projekt, který bude v příštích pěti letech zkoumat černé díry. Studium nazvané StrongGravidity si od svého bádání samozřejmě neslibuje praktický výstup, chce především prohloubit lidské znalosti o černých dírách a chování hmoty v jejich okolí. Do projektu, který hostí český Astronomický ústav, se zapojilo 7 nejvýznamnějších evropských institucí a Evropská unie dala na pětiletý výzkum v přepočtu 50 milionů korun.

„Jsou to úžasné objekty, u kterých nedokážeme vysvětlit, proč jsou takové, jaké jsou. Výzkum přispívá k pochopení vývoje galaxií,“ říká o černých dírách koordinátor projektu Michal Dovčiak z Astronomického ústavu Akademie věd. Započaté studium představuje českou premiéru, až dosud žádná tuzemská organizace koordinátorem podobného projektu nebyla.

Vědci si kladou za cíl zdokonalit techniky a metody, jimiž se z naměřených dat dá získat více o černých dírách samotných a o procesech, kterým podléhá hmota v prostředí extrémně silné gravitace. „Abyste přeměnili Zemi v černou díru, museli byste ji stlačit, aby měla jen centimetr v průměru,“ řekl Andrew C. Fabian z astronomického ústavu Univerzity v Cambridge. „Jsou to jedny z nejexotičtějších objektů, o kterých víme.“

Černé díry představují pojítko mezi abstraktními pojmy a vzorci Einsteinovy teorie relativity a skutečnými objekty, které astronomové ve vesmíru pozorují. Pomocí svého silného gravitačního pole dokáží uvolnit z dopadající hmoty obrovské množství energie; výtěžnost tohoto procesu může být více než 40 procent z celkového množství energie v hmotě ukryté, což z nich dělá mimořádně silný zdroj. Štěpením jader v atomové elektrárně totiž lidstvo dokáže získat méně než desetinu procenta.