Brno – Z jihomoravských železničních tratí se stále častěji ztrácejí kovové části zabezpečovacích zařízení. Přestřihnuté dráty dnes podle hlavního inspektora Drážní inspekce Libora Bruzla naštěstí neznamenají nebezpečí střetu s vlakem, trpí tím ale rozpočet správců tratě. Jen za loňský rok si zloději na jižní Moravě odnesli součástky za čtyři miliony korun, nejvíce z celého Česka. Nejvíce zloděje lákají tratě, kde kraj už neobjednává osobní dopravu.
Železniční tratě nejvíce rozkrádají na jižní Moravě
Opuštěné tratě, po kterých už vlaky s výjimkou historických souprav téměř nejezdí, jsou pro zloděje doslova zlatým dolem. Objednávka osobní dopravy byla už dávno odřeknuta například mezi Hevlínem a Hrušovanami nad Jevišovkou. Oficiálně ale trať zrušena není, a tak ji správci tratě musejí neustále kontrolovat, opravovat a ukradené součásti nákladně nahrazovat.
Krade se ale i tam, kde vlaky čile jezdí. Jedním z rekordmanů je například nádraží v Brně-Horních Heršpicích nebo ve Střelicích, kde o tomto víkendu zloději ukradli část kabelu. Kromě kabelů je lákají také lana, transformátory, kolejové propojky nebo tlumivky. Roční celorepublikové škody jdou podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) do mnohamilionových částek. „Všechno jsou to peníze, které bychom jinak mohli využít například na údržbu a rekonstrukce,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Nebezpečí na přejezdech naštěstí nehrozí
Častým cílem bezohledných zlodějů jsou dokonce zabezpečovací zařízení, jež mají zabránit nehodám na železničních přejezdech. Na takové případy jsou ale železničáři dobře připravení. „Pokud je některá část zařízení poškozená nebo chybí, výpravčího na stanici na to upozorní výstražné světlo a začne zvonit zvonek. Zařízení se tak začne chovat stejně, jako by měl projet vlak, až dokud závadu někdo neodstraní,“ uvedl Libor Bruzl z Drážní inspekce.
Shodnou informaci obdrží i všichni strojvedoucí. Ti musí na problematickém přejezdu zpomalit a houkat. „Když přejezd dlouho zvoní, ale žádný vlak nejede, spousta netrpělivých řidičů riskuje a na koleje vjede,“ vysvětlil Bruzl důvody opatření.
Zatímco ve Zlínském kraji se loni na tratích rozkladly součástky asi za půl milionu korun, což je jedna z nejnižších částek v republice, Jihomoravský kraj se škodami ve výši čtyř milionů stojí na opačném konci škály. Policie sice inkriminovaná místa namátkově kontroluje, na zloděje ale nestačí. V poslední době se navíc vedle bezdomovců a sběračů kovů objevily i organizované skupiny, které tratě ve velkém očesávají. „Jsou to skupiny Poláků, Maďarů, Čechů. Přijedou s náklaďákem a všechno odvezou,“ řekl mluvčí Halla.