Liberecko - Dlouhé roky řeší Liberecko problém železniční tratě do Varnsdorfu. Asi čtyřkilometrový úsek, který vede přes Polsko, je totiž v dezolátním stavu. Poláci trať nechtějí opravovat, protože na ni nenavazuje žádná jejich trasa, ani tam není zastávka. Nyní se česká a německá strana dohodly, že polský úsek opraví ze svého.
Zdevastované koleje v Polsku opraví české a německé dráhy
Shnilé, často i chybějící pražce, zarostlé koleje. Tak vypadá polský úsek železnice mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou. Vlaky tudy jezdí opatrně - maximálně 20kilometrovou rychlostí. Dezolátní stav tedy zdržuje dopravu. Podle odborníků tu ale hrozí i nebezpečí. „Tato trať je ve velmi kritickém stavu a může dojít i k ohrožení cestujících. Může například dojít k tomu, že se pražec v tom dřevě roztrhne, rozšíří se rozchod kolejí a tím pádem vlak propadne mezi kolejnice,” říká přednosta ČD v Liberci Jaroslav Šrajer.
Polská strana opravu nechce zaplatit. „Poláci tvrdí, a mají pravdu, že je to železniční trať, která není na polském území propojená s jejich tratěmi,” potvrzuje Stanislava Jakešová, vedoucí odboru dopravy v Libereckém kraji. S tím souhlasí i starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta: „Pro ně ty koleje nepřinášejí žádný dopravní význam a chtějí, aby je zaplatili ti, kteří je používají.”
Za každý průjezd přitom české i německé vlaky platí a to nemalé částky. „Ta částka je v řádu milionů korun ročně,” potvrzuje Jaroslav Šrajer. Po letech vyjednávání Polsko dosáhlo svého. Rekonstrukci kolejí i pilířového mostu zaplatí česká a německá strana. „Jde o rychlejší spojení, než je po silnici. Takže Liberecký kraj o něj zájem určitě má a zájem má i německá strana,” dodává Stanislava Jakešová.
„Zástupce polských drah přislíbil, že oprava začne ještě letos a dokončena by měla být v příštím roce. Takže uvidíme, nakolik budou tyto termíny platit,” uvedl Martin Půta. Zástupci české, německé a polské strany chtějí vyčíslit náklady na rekonstrukci do konce července. Už nyní je ale jisté, že půjde o stovky milionů korun.