Města a obce dlouhodobě řeší, jak se vypořádat s nadměrnou dopravní zátěží během prázdninových oprav dálnic a silnic vyšších tříd. Přes centra měst totiž vedou objížďky nebo se tudy dopravuje materiál na stavbu. Dochází tak k paradoxní situaci, kdy při opravě dálnice místní komunikace pod tíží aut trpí. To je případ Vyškova, kde Metrostav přes město dováží beton na opravovanou dálnici D1.
Zatímco dálnice dostává nový kabát, Vyškov trápí náklaďáky plné betonu
Beton na opravu dálnice D1 totiž firma vyrábí v lomu v Opatovicích nedaleko Vyškova a osmikilometrová trasa k opravovanému úseku dálnic vede po úzkých silnicích třetí třídy a dále právě přes město. Právě proto má vyškovská radnice strach o stav vozovky, kterou podle ní zvýšená frekvence nákladních aut poškodí. Cestu si proto před začátkem prací nafotila, aby v případě zhoršení jejich stavu mohla po firmě žádat peníze na opravu.
Podle Metrostavu ale ve Vyškově došlo ke zvýšení dopravy o deset procent, což nemůže vést ke zničení místních vozovek. Pokud ale radnice poškození prokáže, je možné ho řešit zpětně. Podle Ředitelství silnic a dálnic záleží vždy na individuálním prošetření situace, obecně by ale náklady na opravy využívaných komunikací měly být zahrnuty do celkové ceny zakázky. V případě Vyškova tomu tak ale není.
I když je centrem pozornosti na dálnici D1 v posledních letech modernizace úseku mezi Prahou a Brnem, velké potíže působí také letní uzavírky u Vyškova, které probíhají každoročně již od roku 2012. Ta letošní postihla úsek mezi 220. a 229. kilometrem a potrvá až do 21. srpna. Letošní etapa, za kterou ŘSD zaplatí 139 milionů korun, je předposlední. Zcela hotová by měla být rekonstrukce celého úseku napřesrok.