Blansko – Jaké to je, když se na trase zasekne kabina lanovky? Vyzkoušeli si to jihomoravští záchranáři, kteří se při tradičním cvičení Macocha vydali k jedné ze tří kabinových lanovek, které v Česku jsou, a současně jediné dráze v kraji – té, která vede od Punkevních jeskyní nad propast Macocha.
Záchranáři byli opět na lanovce u Macochy – ale zase jen na zkoušku
U kabiny macošské lanovky, která zastavila uprostřed trasy na těžko přístupném místě, si záchranáři vyzkoušeli různé způsoby vyprošťování cestujících. Hasiči z brněnské lezecké skupiny si vyzkoušeli slaňování po nosném laně lanové dráhy nad zaseknutou kabinu, odkud spouštěli figuranty na zem. Další „cestující“ se dostali ven s pomocí vysokozdvižné plošiny, ale i vrtulníkem. Záchranáři si musí nacvičit všechny způsoby záchrany, ale v případě, že jejich zásah skutečně bude potřeba, možná nebudou mít na výběr. „Když je silný vítr nebo mlha, znemožní to záchranu vrtulníkem. O tom, jestli poletí, nakonec vždycky rozhodne pilot,“ upozornil záchranář Radim Vacula. Záchranná operace se přitom podle něj nemůže protáhnout, zákon na ni dává nanejvýš dvě hodiny.
Lanovka na Macoše je v celém Jihomoravském kraji jediná. Jezdí osmnáct let a záchranné složky na ní trénují každoročně – provozovateli to ostatně nařizuje zákon. Ve skutečném provozu ale zatím podobný zásah nebyl potřeba. Macošská lanovka patří v Česku k nejkratším, má šikmou délku pouhého čtvrt kilometru, současně je však se sklonem 63 procent nejstrmější. Jezdí na ní dvě patníctimístné kabiny, které ji řadí mezi pouhé tři kabinové lanovky v zemi – obě další jsou na severu Čech, jedna vede z Liberce na Ještěd, druhá z centra Ústí nad Labem na Větruši.