Ostrava – Co se dělo krátce před sobotní nehodou osobního vlaku v Ostravě, začíná být záhadné. Vyšetřovatelé stále předpokládají, že šlo o důsledek pochybení strojvedoucího, zdaleka však není vyloučena ani technická porucha elektrické jednotky. Ačkoli Drážní inspekce a policie pokračují ve zjišťování příčin neobvyklého vyjetí ze slepé koleje, jasno do ní nejspíš vnese až svědectví samotného strojvedoucího. Ten je však stále ve špatném zdravotním stavu v nemocnici.
Vyšetřovatelé pochybují: Selhal strojvedoucí, nebo vlak?
Souprava, která v sobotu večer na odbočce Odra mezi ostravskými nádražími Svinov a Vítkovice vykolejila, patřila mezi nejmodernější vozidla, která v Česku jezdí. Přesto se nezastavila ani před signálem stůj, ani když vjela na slepou kolej a mířila proti zarážedlu. Přestože železničáři přiznali, že k výsledku přispěla absence systému automatického vedení vlaku v místě nehody, stále bylo ve vlaku několik pojistek, které měly vyjetí z trati zabránit.
Už na samotný signál stůj, který nakonec projel, měl být strojvedoucí důrazně upozorněn blikajícím displejem a akustickým signálem. Strojvedoucí ho stěží mohl přehlédnout, ačkoli bylo možné ignorovat ho. „Pokud to vyloučí, pokračuje dál a veškerá zodpovědnost a vrcholové rozhodování je na něm samotném,“ zdůraznil vedoucí oprav bohumínského depa Martin Šlimar.
Strojvedoucí tak byl upozorněn, že něco není v pořádku i v případě, že červeně svítící návěstidlo přehlédl. Kdyby však sám nebyl v pořádku, měl vlak automaticky zastavit. Pro nerušenou jízdu musí totiž strojvedoucí mačkat tzv. tlačítko bdělosti. Co se tedy v kabině strojvedoucího před nehodou dělo, vůbec není jasné.
Jestliže byl strojvedoucí v pořádku a mačkal tlačítko bdělosti, objevuje se druhá nejasnost: Brzdil strojvedoucí, když zjistil, že jede po špatné koleji? Podle železničářů není vyloučeno, že by vlak ještě stihl zastavit. Inspektoři proto budou zjišťovat, kde a zda vůbec jednotka začala brzdit. Selhání brzd mohou kromě technických kontrol potvrdit nebo vyvrátit svědectví samotného strojvedoucího i cestujících, které proto policie prosí, aby se ozvali.
Dvoupodlažní tříčlánkové elektrické jednotky řady 471 (City Elefant) vyvinula na konci 90. let minulého století tehdejší ČKD Vagonka Studénka, která v roce 2000 zahájila sériovou výrobu. Vznikly desítky kusů, výroba však stále pokračuje – dnes už pod hlavičkou Vagonky Škoda. Kromě Českých drah užívají odvozené typy také železniční společnosti na Slovensku a v Litvě. Jednotka 471.025, která havarovala v Ostravě, je z roku 2006.