Vynálezce semtexu se od 70. let musel živit manuální prací

Semtex, legendární plastickou trhavinu, začala v roce 1955 jako tehdy nový vynález vyrábět chemička v Pardubicích. Společně se Stanislavem Breberou, který zemřel v roce 2012, se na vývoji podílel Radim Fukátko. Jeho výzkumnou činnost zastavila normalizace, kdy musel odejít a začít se živit manuální prací.

Semtex byl koncipován jako ženijní trhavina, která bude mít využití i v dobách míru - pomůže třeba při demolicích. Alespoň tak si to před 60 lety přáli jeho vynálezci Stanislav Brebera a Radim Fukátko. Později se ale slovo semtex, i když ne vinou autorů, stalo ve světě takřka symbolem teroru.

Výrobce kdysi vyvezl do Libye, Egypta a dalších rizikových zemí asi 690 tun trhaviny, která se v té době ještě chemicky neznačila, a nebylo ji proto možné odhalit. Tento semtex pak zabíjel v Severním Irsku. A mohl být i příčinou pádu boeingu Pan Am u skotského městečka Lockerbie v roce 1988.

Boris Fukátko, syn vynálezce semtexu, říká, že otec nikdy nedával najevo, že byl jeho vynález zneužit. „Ale podle mě to nesl těžce, protože pro tyto účely to rozhodně nebylo vyvíjeno,“ dodal Boris Fukátko.

Modelína s vysokou brizancí

Semtex přirovnal jeho vynálezce k modelíně, která má ale vysokou detonační rychlost. Chemická reakce probíhá rychlostí skoro 8000 metrů za vteřinu. „Říká se tomu, že má vysokou brizanci,“ vysvětlil Radim Fukátko.

Současný manažer firmy Explosia Pardubice Zbyněk Akštein konstatoval, že vynálezci semtexu Stanislav Brebera a Radim Fukátko byli blázny do technologií, stejně jako jejich dnešní následovníci ve firmě. Připomněl taky, že při vynálezu semtexu byla důležitá jeho výroba z domácích surovin. 

Radim Fukátko připomíná jeden z požadavků, který vývojáři tehdy museli splnit. Trhavina totiž měla odolat průstřelu kulometnou municí a nevybuchnout - navzdory své citlivosti a brizantnosti.

Radim Fukátko od 70. let nesměl na své pracoviště

Semtex od padesátých let vyrábějí a vyvíjejí na jednom jediném místě. V továrně Explosia v Pardubicích v Semtíně. Tam ho i testují. Na přísně střeženou tovární střelnici se vynálezce Fukátko mohl vrátit až po listopadu 1989. Od 70. let totiž na bývalé pracoviště nesměl.

Jeho syn Boris k tomu dodává, že otec byl za všechnu svou píli řádně potrestán: „Byla mu odepřena role výzkumníka, musel se delší dobu živit rukama, a to těžce nesl,“ konstatoval Boris Fukátko. Vynálezce se musel živit prací v lomech nebo jako stavbyvedoucí. „Nakonec se, kupodivu, živil i jako vedoucí trhacích prací,“ uzavírá Boris Fukátko.

Výbušnina, která řeže ocelové profily 

Ladislav Říha z pardubické Explosie ukazuje jednu z variant semtexu – asi metr dlouhý ohebný pás, který je určen speciálně na přerážení ocelových profilů. Dá se s ním ale střílet třeba i beton nebo dřevo. Radim Fukátko dodává, že výbuch semtexu řeže ocel lépe, než kdyby se řezala třeba hořákem. Vynálezce semtexu po 60 letech, kdy se trhavina používá, konstatuje, že pokud se používá rozumně, je to dobrá věc. „Když se ale bude používat nerozumně, je to tragédie.“

Semtex - víceúčelová plastická trhavina vyvinutá v 50. letech 20. století ve VCHZ Synthesia (dnes Explosia). Používá se jako konvenční trhavina, při demolicích a pro vojenské účely. Je znám pro svoji popularitu mezi teroristy kvůli své špatné zjistitelnosti.

  • Původně se pro využití v armádě vyráběl pod označením B 1. Pod svým nynějším jménem se začal vyrábět roku 1964, přesněji pod označením SEMTEX 1A, od roku 1967 jako SEMTEX H a od roku 1987 jako SEMTEX 10.
  • Pro snadnější detekovatelnost se semtex značkuje snadno zjistitelnými těkavými nitroestery a aromatickými nitrosloučeninami.
  • Semtex se neznačkuje kódem, pomocí kterého by bylo možné po výbuchu zjistit, jaká výbušnina byla použita.
  • Semtex je velmi plastický pro velké rozmezí teplot od asi -40 °C do +60 °C. Je také voděvzdorný.
  • V roce 1981 byl zakázán export semtexu do rizikových oblastí a vyvážel se jen do zemí Varšavské smlouvy. V roce 1989 byl vývoz semtexu zcela zakázán. Od roku 1991 byl jeho export opět povolen.

Zdroj: Wikipedie

26 minut
Vynálezce semtexu Radim Fukátko
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 1 hhodinou

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 7 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 10 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 20 hhodinami
Načítání...