Vlaky v Brně jezdí (téměř) normálně, velká výluka skončila

Brno – Krátce před jednou hodinou v noci se na viaduktu přes Křenovou ulici u brněnského hlavního nádraží stalo to, co již mnohokrát za posledních více než 160 let – projel po něm vlak. Byl první bezmála po měsíci, kdy vlaky od severu na brněnské hlavní nádraží nemohly, končily proto jinde a dálkové spoje Eurocity zastavovaly na provizorní zastávce na dolním nádraží. Teď jsou na severním zhlaví hlavního nádraží nové koleje a také vyhřívané výhybky, které by měly v zimě zabránit zamrzání.

Výluka, kvůli které vlaky přijíždějící do Brna od Blanska či Kuřimi, končily v Židenicích nebo Králově Poli, trvala zhruba měsíc, začala 13. července. „Oprava viaduktu proběhla podle plánu,“ podotkl brněnský oblastní ředitel SŽDC Pavel Surý. Podobně o ní hovoří České dráhy, kterým kvůli odklonům nepřišlo mnoho stížností, i brněnský dopravní podnik, který zajišťoval náhradní autobusovou dopravu. „Zjistila jsem si to na internetu a ještě u pokladny,“ pochválila dostupnost informací během výluky také cestující Milada Štuplová.

Současně s výlukou u hlavního nádraží skončila i další výluka, která ovlivňovala železniční dopravu v Brně a na jižní Moravě – vlaky kvůli ní nejezdily z krajského města do Přerova. Pokračuje však výluka na trati do Hrušovan nad Jevišovkou. Ta bude pokračovat až do druhé poloviny září.

2 minuty
Ondřej Schneider o konci brněnské výluky
Zdroj: ČT24

Jízdu dálkovým vlakem přes dolní nádraží potom přilákal do Brna fanoušky železnice z celé země – jízda po nákladní trati a především zastavení na provizorní stanici představovaly ojedinělou příležitost. Velkou brněnskou železniční výluku však bylo možné vnímat také jako zkoušku. Expresní vlaky, které Brnem projíždějí na cestě z Prahy do Vídně nebo Bratislavy, totiž zastavovaly poblíž místa, kde by podle plánů magistrátu mělo vzniknout nové hlavní nádraží. Projekt přesunu stanice Brnem stále rezonuje, na jaře ho podpořilo tehdejší vedení ministerstva dopravy, prosazuje ho také vedení města i části Brno-střed. „Z pohledu centra města vnímám možnosti pro úpravu prostranství kolem současného hlavního nádraží. Všichni vnímáme mírný dopravní zmatek okolo, bezdomovce i další negativa,“ řekl starosta Brna-střed Libor Šťástka.

Zhlaví hlavního nádraží
Zdroj: ČT24

Návrhy na přesun nádraží se v Brně začaly objevovat již před druhou světovou válkou. Významným městským tématem je však zhruba posledních deset let. V roce 2004 se kvůli budoucí poloze nádraží uskutečnilo i referendum. Drtivá většina hlasujících sice byla proti odsunu, výsledky ale nebyly platné kvůli nízké účasti. V roce 2008 potom krajský soud zrušil územní rozhodnutí pro nádraží v odsunuté poloze.

Při letní výluce hlavního nádraží vlaky v Brně zastavovaly zhruba v místech, kde by mělo vzniknout nové nádraží
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 4 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 6 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 8 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 8 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 9 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 19 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 19 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 19 hhodinami
Načítání...