Praha – Dříve než stát možná nakonec postaví železniční trať na pražské letiště soukromník. Stavební firma OHL ŽS podala oznámení k posouzení dopadu stavby na životní prostředí na odbočku ze současné pražsko-kladenské trati k letišti. Kdo za projektem stojí, firma neuvedla, nic o něm však neví Správa železniční dopravní cesty, pražský magistrát ani společnost Letiště Praha.
Vlaky na pražské letiště by mohly jezdit po soukromých kolejích
Projekt, jehož vliv na životní prostředí posuzuje ministerstvo životního prostředí, počítá se stavbou trati od odbočky Jeneček – kde se kříží trati Dejvice–Kladno s někdejší dráhou Smíchov–Duchcov – ke druhému terminálu Letiště Václava Havla. Tam vlaky dojedou tříkilometrovým tunelem pod rychlostní silnicí R6 a letištní plochou. Projektant počítá zprvu s jednokolejnou tratí, která by mohla být v budoucnu zdvoukolejněna a elektrizována, a provozem nejméně dvou párů vlaků za hodinu. Traťová rychlost má být 80 kilometrů za hodinu.
Kdo vlastně chce trať na letiště postavit, však není jasné. „Správa železnic s tím nemá nic společného. Oznamovatelem je stavební společnost OHL ŽS, která prý projekt připravuje pro soukromého investora,“ upozornil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Stavení firma se k investorovi nevyjádřila.
SŽDC sama ovšem také trať na letiště chystá. Zatím má ale pouze studii proveditelnosti, která se zabývá několika variantami včetně napojení letiště nikoli na kladensko-pražskou trať, která vede přes Dejvice a Bubny na Masarykovo nádraží, nýbrž na Pražský Semmering, který vede přes Zličín a Smíchov na hlavní nádraží. Kvůli intenzivnímu provozu na smíchovské trati však je pravděpodobnější stavba odbočky z kladenské trati, SŽDC by v tom případě postavila okruh kolem letiště, který by začínal na nové odbočce Zličín-sever a připojovala se na jenečské odbočce.
Kdyby trať na pražské letiště skutečně postavil soukromník, staly by se takové dráhy nestátní doménou. Nedávno začala stavba první železniční trati na letiště, vzniká u Mošnova a jejím investorem rovněž není stát, resp. SŽDC, nýbrž Moravskoslezský kraj. Soukromých tratí přitom dnes v Česku mnoho není – ačkoli počátky železnice byly spojeny především se soukromými investory, postupně byly dráhy postátněny. V soukromých rukou tak jsou dnes jen vlečky a několik tratí zachráněných prodejem před zrušením.