Kolín - V Kolíně začal opět jezdit starý řepařský vláček. Tentokrát už nevozí řepu, ale turisty. Koleje, vagony a lokomotivy postavila a opravila parta nadšenců. Zprovoznit technický unikát nebylo levné. Přišlo to na víc než 23 miliónů korun. Peníze na obnovu dala Evropská unie, město Kolín i sponzoři. Peníze šly i ze státního rozpočtu.
V Kolíně se rozjel starý řepařský vláček
Sedm let trvalo, než se parní lokomotiva na řepařské drážce v Kolíně rozjela. Tak dlouho lidé z klubu pro její obnovu sháněli vagony, stavěli koleje, nádraží a depo. „Trošku únava, ale jinak krásný, snad nikdo jsem tomu nevěřili, že se nám to až takhle podaří,” říká Pavel Mojžíš z Klubu pro obnovu Kolínské řepařské drážky. Jeho kolega Tomáš Vanča k tomu dodává: „My jsme se hlavně snažili, abychom budovy vybudovali v historizujícím stylu, přibližně z roku 1890.”
Právě koncem 19. století vyjel vlak s řepou, kterou vozil z polí do kolínského cukrovaru, poprvé. Tehdy to byla technická novinka, v českých zemích naprosto ojedinělá. Parní vláček jezdil až do 50. let, na tu dobu vzpomíná i jeho tehdejší topič Josef Kohoutek: „Cesta byla hezká – pomalá, ale hezká.”
Vláček dnes možná jezdí pomaleji, ale cestující zase mají víc času, aby si dvoukilometrovou cestu mezi lány obilí vychutnali. Vláček pro turisty bude jezdit hlavně o víkendech.
V příštích letech by chtěli nadšenci zprovoznit ještě dva kilometry kolejí.