Ústecký kraj přidá dopravcům na zvýšení výplat řidičů maximálně 5,7 milionu korun na každou smlouvu. Těch má kraj uzavřených celkem 15. V některých oblastech tak peníze navíc vystačí i na několik let, jinde ale dojdou už za půl roku. Celkově to kraj vyjde na 85,5 milionu korun. Odbory ale zůstávají ve stávkové pohotovosti a podle zástupců autobusových společností jde jen o odsouvání problémů.
Ústecký kraj částečně přispěje na zvýšení mezd řidičů, stávková pohotovost však trvá
O zvýšení platů autobusových řidičů rozhodla Sobotkova vláda, minimální hodinová mzda se od ledna zvedla ze 71,60 Kč na 98,10 Kč a vzrostly i další příplatky. Peníze ale musí zaplatit kraje. Ty jsou sice ochotné dopravcům pomoci, jenže narážejí na zákon o veřejných zakázkách. Smlouvy totiž kraje uzavíraly na více let a navíc má každý kraj smlouvy jiné.
Ústecký kraj konzultoval své možnosti s ministerstvem pro místní rozvoj i antimonopolním úřadem, jiná možnost než uzavřít dodatky na nejvýše 5,7 milionu korun na smlouvu podle radního pro dopravu Jaroslava Komínka (KSČM) není.
Zatím není jasné, dokdy budou moci dopravci jezdit. Na nejkratší dobu vystačí peníze na Ústecku. „Tam jsme schopni jezdit zhruba půl roku za částku 5,7 milionu korun, jinde jako v Podbořansku to budou roky,“ uvedl předseda představenstva společnosti BusLine Radek Chobot, jejíž autobusy obsluhují polovinu území Ústeckého kraje.
„Představenstvo musí k tomu zaujmout nějaké stanovisko, protože to budeme muset řešit komplexně. Protože jsme hodně investovali a musíme vyřešit, co dál. Z mého pohledu je to odsouvání problému,“ dodal Chobot.
Odbory s odvoláním pohotovosti čekají na výplaty
„Předpokládáme, že u nás by částka mohla vystačit na 18 až 24 měsíců,“ uvedl ředitel společnosti Arriva Teplice Petr Havlík. Kraj podepsal smlouvy s dopravci na deset let, vyprší tak až v roce 2024.
Ministryně pro místní rozvoj vidí řešení potíží se zvýšením mezd řidičů ve změnách současných smluv krajů s dopravci nebo vyhlášení nových výběrových řízení. Jenže to Havlík kritizoval: „Pokud smlouvu ukončíme za dva nebo tři roky, tak už se nám nikdy nevrátí startovací náklady. Kupovali jsme 34 autobusů.“ I podle něj se problém se zajištěním autobusové dopravy pouze odkládá.
„Je vidět určitý posun, nejdřív byla velká nechuť dát, teď je chuť dát co nejmíň, to je to, co zazlívám Ústeckému kraji,“ kritizoval předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka. „Rozhodně nebudeme odvolávat stávkovou pohotovost a budeme čekat do 20. února, kdy uvidíme, co máme na výplatách,“ dodal. To by měla přijít výplata za leden.