V části Uherského Hradiště začal platit nový systém rezidentního parkování. Starousedlíkům by měl usnadnit možnost zaparkovat zatím ve třech ulicích ve městě. Cena za službu je sto korun ročně. Někteří obyvatelé ale protestují, považují systém za nedořešený. Podobný systém plánuje v příštím roce zavést i Brno a v budoucnu například také Zlín.
Uherské Hradiště zavádí parkování pro rezidenty. Podle kritiků je systém nedomyšlený
Uherské Hradiště chce svým obyvatelům systémem rezidentního parkování usnadnit život. Když si zaplatí za parkování sto korun ročně, zaparkovat by měli před svým domem bez problémů. „Chceme chránit lidi, kteří v lokalitě žijí, před těmi, kteří si sem v průběhu pracovní doby odkládali svá vozidla,“ vysvětluje zavedení systému starosta Uherského Hradiště Stanislav Blaha (ODS). Zatímco parkovací automaty ještě nefungují, strážníci už vyrazili na kontrolu rezidentních kartiček. Kdo ji nemá, v Tůních parkovat nemůže.
Kritikům přijde opatření zbytečné a nedomyšlené
Někteří obyvatelé opatření města vítají, jiní považují systém za zbytečný. Radní jsou od prvního dne pod palbou připomínek. Třeba jak zvýhodnit ty, kteří jezdí pomáhat starým rodičům, ale rezidenty nejsou. „První den, co je tady volné místo. Přijela jsem s nákupem a mám kde zaparkovat,“ raduje se místní obyvatelka Jaroslava Eliášová. Naopak Františku Opravilovi přijde opatření zbytečné. „Tady ta volná místa byla i dopoledne. Bude to tu jen na hádání,“ rozčiluje se. „Přijede za mnou dcera, doveze mi nákup, ale nemá ani kde zastavit,“ přidává se Františka Jakubčíková.
Systém zavedlo město zatím ve třech ulicích, ve kterých je 143 parkovacích míst. Za sto korun na rok pro místního obyvatele, živnostník pak zaplatí 6000. Podmínkou je buď trvalé bydliště, nebo sídlo firmy v lokalitě. Cizí v ulicích parkovat může, ale za 10 korun na hodinu. Ti, co přišli o možnost bezplatného parkování, mají možnost parkovat o 200 metrů dál na parkovišti v místě někdejšího nástupiště uherskohradišťských kasáren.
V Brně by měl systém odstartovat v půli příštího roku
Na zóny s omezeným parkováním si budou muset zvyknout i řidiči v Brně. Magistrát plánuje zavést systém rezidentního parkování v příštím roce. Nejpozději v polovině příštího roku bude fungovat v největší městské části Brno-střed. Později by se mělo připojit dalších deset. „Začneme v centrální, historické části města, druhý prstenec části Brno-střed přijde na řadu až v roce 2018,“ vysvětluje místostarostka Brna-středu Jasna Flamiková (SZ).
V pořadí druhá městská část, která zavede rezidentní parkování, bude Brno-Královo pole. Jak tady ale budou řidiči od příštího září parkovat, zatím není jasné. To bude muset určit až speciálně sestavená komise. Na plány rezidentního parkování čeká dalších deset městských částí.
Radnice v Brně-Bohunicích navíc uvažuje, že z městského projektu vycouvá. Obává se, že by novinka sídlišti spíš uškodila. „V dnešní době tady parkují auta na obou stranách, ale je velmi pravděpodobné, že se nepodaří legalizovat parkování na obou stranách. Což pro nás jenom v tomto místě znamená ztrátu 10–15 míst,“ vysvětluje starosta Brna –Bohunic Antonín Crha ( KDU-ČSL).
Rozšíření rezidentního parkování budí emoce v Praze
Rozšíření systému rezidentního parkování budí emoce v Praze. V takzvaných modrých zónách mohou za poplatek parkovat jen registrovaní místní obyvatelé či podnikatelé, ostatní maximálně tři hodiny s využitím aplikace v mobilu.
„Nepůjde o obdobu pražských modrých zón, ve kterých zaparkuje pouze rezident,“ zdůrazňuje náměstek primátora města Brna Matěj Hollan (Žít Brno). Parkovací oprávnění získá ve své čtvrti člověk s trvalým bydlištěm či vlastník nemovitosti, také podnikatelé, kteří v ní mají provozovnu.
Stejně tak má systém umožnit parkování podle předem stanoveného režimu i „návštěvníkům“, tedy rodinným návštěvám, řemeslníkům či zásobování. Systém, který Brno zavede, bude plně elektronický. Magistrát nebude vydávat parkovací karty, vše by se mělo dát vyřídit přes internetové stránky.