Studenti architektury vymýšleli využití textilních továren ve Frýdku-Místku

Frýdek-Místek – Kritizovaná demolice historické přádelny ve Frýdku-Místku probudila zájem o záchranu a využití zbývajících cenných objektů textilního průmyslu, který měl pro město zásadní význam. Katedra architektury ostravské vysoké školy báňské pozvala spolu s městem do Frýdku-Místku studenty z Česka a Polska, aby se zamysleli nad tím, jak chátrající památky i celý prostor dál využít. Týdenní workshop přinesl šest návrhů a naději, že ty nejlepší nápady by nemusely zůstat jen na papíře.

U vlakového nádraží mezi částmi města Frýdek-Místek ještě stojí asi deset cenných objektů někdejší tovární čtvrti, například Neumannova přádelna postavená ve stylu průmyslové secese, tkalcovna Munk a synové nebo sklad bavlny Landsberger. Před sto lety to byla živá průmyslová zóna. Dnes je většina budov prázdná. Studenti architektury řešili nejen budovy, ale i celek. „To, že se na problém podívali lidé odjinud, považuji za zvlášť cenné, protože nám, kteří vedle toho žijeme celý život, prostě chybí odstup,“ řekl ředitel příspěvkové organizace města KulturaFM Jakub Tichý.

Nové centrum pro Frýdek i Místek?

Tým z polských Gliwic, který pochopil, že Frýdek-Místek je pořád tak trochu dvojměstí, přišel s ideou, že právě území s textilkami by je mohlo spojit. Vytvořil velkorysý návrh, velmi náročný na provedení. „Technické možnosti jdou však tak rychle dopředu, že nevidím důvod, proč by to nemohlo jít. Možná ne dnes, ale třeba za dvacet let,“ řekla Sandra Wereszka z Gliwic.

Proč nevrátit do objektů práci?

Další dva studenti pracovali pomocí parametrického postupu. Vyšlo jim, že pro místo bude ideální sportoviště. Filip Krawiec z VŠB-Technické univerzity Ostrava se se svým týmem zabýval i tím, jak vyřešit prázdný prostor po zbourané přádelně. Skupina Ondřeje Jurečky navrhla využít bytelnosti budov, vrátit do nich práci, ale také obchod a bydlení. A chce také osvobodit z potrubí historický mlýnský náhon, který měl pro rozvoj textilního průmyslu ve městě zásadní význam. „Odkryli bychom ho a okolo by mohla vzniknou atraktivní klidová zóna,“ řekl Ondřej Jurečka.

I když vedení města po diskuzích s majiteli a památkáři stáhlo žádost o vyhlášení památkové zóny, téma dalšího využití areálu je ve Frýdku-Místku velmi aktuální. Do debat o jeho využití se zapojují i majitelé budov. „Vidíme, že zájem o tyto objekty je, nastal určitý posun. Některé z nich se nám podařilo pronajmout. Další budovy se snažíme připravit k podnikání,“ uvedl prokurista Slezanu Frýdek-Místek Jiří Karásek.

3 minuty
Studenti architektury navrhli využití textilních továren
Zdroj: ČT24

Nový trend možná textilky zachrání

O záchranu a památkovou ochranu řady z objektů bývalé textilky se roky zasazují památkáři z Ostravy. V minulosti jim chyběla podpora města Frýdek-Místek i krajského úřadu, jejichž zástupci konkrétně nedoporučili zařadit již zbouranou Landsbergerovu přádelnu mezi památky. Miloš Matěj z Národního památkového ústavu je přesvědčený, že jde i v Evropě o mimořádný soubor budov, a to z hlediska typologického i architektonického. „Vzhledem k současnému trendu využívat průmyslové dědictví vidím naději na řešení i v tomto případě,“ řekl Matěj.

Textilní průmysl ve Frýdku-Místku

Zásadní význam pro rozvoj této lokality mělo vybudování vodních mlýnů, na které navázaly textilní továrny. Vůbec první založil ve Frýdku v roce 1832 tamní židovský podnikatel Josef Munk, v šedesátých letech 19. století v tom pokračovali další – Filip Landsberger, Alois Lemberger či bratři Neumannové. V roce 1945 všechny továrny zabavil stát a vytvořil státní podnik Slezské bavlnářské závody. V šedesátých letech měl patnáct provozů, z toho deset ve Frýdku-Místku. Byl to úspěšný podnik s mezinárodním renomé. Roku 1990 založil Fond národního majetku akciovou společnost Slezan. Vlivem hospodářské krize a zejména silné asijské konkurence začal postupný úpadek textilního průmyslu, který vyrvrcholil v roce 2008 úpadkem společnosti. Insolvenční řízení skončilo, správce konkurzní podstaty vyplatil věřitele.

Studentské projekty si mohou zájemci prohlédnout na výstavě v Národním domě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 10 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 14 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 17 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 19 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 20 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...