Štola Johannes: středověkým horníkem na vlastní kůži

Nejen zájemci o historii hornictví, ale i běžní návštěvníci Krušných hor mají poblíž Božího Daru možnost prohlédnout si historický důl a užít si přitom i trochu adrenalinu. Pravidelné prohlídky pro veřejnost tam zahájila středověká štola Johannes. Obnova unikátní hornické památky trvala tři roky a město Boží Dar za ni zaplatilo deset milionů korun - využila i dotaci z Evropské unie. Hornické památky z Krušnohoří usilují o zápis na seznam světového dědictví UNESCO.

Prohlídky štoly jsou vhodné hlavně pro zájemce o intenzivnější zážitky. Předpokladem pro cestu do podzemí jsou teplé oblečení, holínky, pláštěnka a přilba s baterkou. Návštěvníci si můžou vybrat ze tří okruhů. Ten nejkratší zabere necelé dvě hodiny. Nejdelší trasa trvá až 3,5 hodiny.

Turista musí nejprve projít dlouhou chodbou, na cestu si svítí baterkou na přilbě. Kolem jsou voda a bahno, prostor je stísněný, návštěvníci se musí vyrovnat s extrémními podmínkami. Dále ve štole taky musí dávat pozor na hlavu - strop je totiž v některých chodbách nízko. Po cestě je několik desítek odboček. V nich jsou vidět například závaly nebo odvodňovací štoly. Dochovaly se i dobové podpěry a další dřevěné vybavení. Průvodkyně Kateřina Skořepová cestou vysvětluje, že dřevo ve štole vydrželo velmi dlouho zásluhou konstantní teploty.

Od 16. století se ve štole Johannes těžil cín, měď a později i zinek. Návštěvníci uvidí, za jakých podmínek se kutalo, jak to bylo náročné, ale zároveň důmyslné. Po necelých 200 metrech dojdou k cíli, do obrovské komory dlouhé 60 metrů, široké 20 metrů a vysoké někde až 12 metrů. Přitom strop této komory je 28 metrů pod povrchem země. Komora je svými rozměry podle průvodkyně unikátní: „Tady na Zlatém Kopci je jedna z největších komor, které vůbec na světě můžete najít,“ konstatuje Kateřina Skořepová, průvodkyně štoly Johannes. Její hloubení trvalo několik desítek let.

Obří komora vznikala postupně. Horníci začali na povrchu hloubit jámu, až se dostali do hloubky 30 metrů. „Ve chvíli, kdy narazili na zrudněninu nebo na nějakou žílu, takzvaným šířením se začaly dělat tyto komory,“ popsala pracovní postup průvodkyně Kateřina Skořepová. Z velké jámy se postupně odhrabávala hlušina nebo ruda a dopravovala se nahoru na povrch. „Velmi pomalu – třeba po 2,5 cm denně, za šestihodinovou směnu – se ty komory postupně šířily,“ doplnila průvodkyně.

Horníci navíc používali i metodu nazývanou sázení ohněm. K hornině naskládali dřevo a udělali velkou hranici, která mohla hořet dva dny až týden. Když se pak hornina dostatečně prohřála, horníci ji rychle zchladili. Prudké teplotní změny způsobily pnutí v masivu a rozpraskání povrchové vrstvy. Po vzniklých trhlinách bylo možné lépe a hlavně snadněji odlamovat kusy horniny pomocí špičáku nebo želízka a mlátku. 

Radnice Božího Daru spoléhá na to, že by štola mohla do oblasti přilákat nové turisty. Starosta sice realisticky připouští, že masivní nápor turistů to asi nebude, ale například zájemci o hornickou turistiku podle něj určitě dorazí. „Štola a celý důlní systém je velmi dobře zachován, chtěli jsme, aby se s nimi mohla veřejnost seznámit,“ uvedl Jan Horník (nez.), starosta Božího Daru. Připomněl, že štola Johannes a další hornické památky v Krušnohoří se ucházejí o zápis do UNESCO.

Štola Johannes se nachází necelých 8 km od města Boží Dar. Již od dvacátých let 16. století se zde dobývaly rudy cínu, železa, mědi a později i zinku. Území bylo prohlášeno - v rámci krajinné památkové zóny - za chráněnou kulturní památku ČR a tvoří významnou součást společné česko-německé nominace „Hornické kulturní krajiny Erzgebirge/Krušnohoří“ k zápisu na Seznam světového dědictví UNESCO. Největším dolem revíru Zlatý Kopec-Kaff byl důl Johannes. Ten byl v provozu bez výraznějších přestávek od 16. století do 70. let 19. století a ještě ve 20. letech a znovu v 50.-60. letech 20. století zde byl prováděn hornický průzkum. Návštěvníci štoly Johannes uvidí kromě jiných zajímavostí i ruční žentour.

Štola bude přístupná každý den od 10 do 18 hodin až do 15. srpna. Základní vstupné je 350 korun.

2 minuty
Štola Johannes se otevírá turistům
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 26 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 2 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 3 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 18 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...