Ústí nad Labem / Praha – Desítky silnic zůstávají kvůli povodním stále uzavřeny, nejvíce jich je v Ústeckém kraji, jsou však i ve středních Čechách a Plzeňském kraji. Naopak jsou téměř po týdnu průjezdné mosty přes Labe v Ústí, končí proto náhradní železniční doprava. Sjízdná je také pobřežní silnice z krajského města do Děčína. Zato železničáři se napříč zemí – nejen v severních a středních Čechách, ale také v českém Slezsku – musí zabývat poškozením mnoha důležitých tratí.
Silnice u Labe voda ještě nepropustila, posilové vlaky v Ústí skončily
Ředitelství silnic a dálnic v poledne evidovalo čtrnáct neprůjezdných silnic první až třetí třídy a zhruba čtyři desítky uzavřených ulic a místních komunikací v Praze, Děčíně, Kralupech nad Vltavou a také v Chomutově, Horšovském Týně, Humpolci, Litni a třech obcích na Táborsku.
Nejvážněji postižené povodní však jsou silnice v údolí Labe. Řidiči se nedostanou na litoměřický Tyršův most, přes který prochází státní silnice I/15, uzavírka přetrvává na tahu I/30 na levém břehu Labe z Lovosic do Ústí nad Labem. Osobním autům naopak už je k dispozici silnice I/62 z Ústí nad Labem do Děčína, nemohou na ni pouze nákladní auta. V úseku do Hřenska bude ale silnice do úterý ještě uzavřena pro všechny. Vzhledem ke komplikacím neustává možnost použít severočeský úsek dálnice D8 bez dálniční známky. „Je to jediná páteřní komunikace, kterou lze využít při cestě mezi městy na Labi. Opatření bude zřejmě platit po tu dobu, co bude platit nouzový stav,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.
Silnice v Ústeckém kraji kromě zvýšených hladin vodních toků ohrožuje také nestabilní podmáčená půda. Sesunula se na cestu v Nečemicích na Lounsku, Libochovanech na Litoměřicku a Ryjicích na Ústecku. „Další sesuvy stále ještě hrozí,“ varovala náměstkyně ředitele Správy a údržby silnic Ústeckého kraje Lenka Holovská. Sesuv půdy již v pátek postihl také rozestavěnou část dálnice D8 u Litochovic. Odstranění následků bude podle geologů stát až miliardu korun.
Ústecká MHD jezdí podle zvláštních povodňových jízdních řádů, z nich některé jsou shodné s řády pro obvyklé pracovní dny, část linek jezdí odklonem a s delšími intervaly. V provozu jsou trolejbusy, které v nejhorších okamžicích minulého týdne nejezdily, nezajíždějí však do Krásného Března. Autobusy obsluhují Střekov a částečně také Vaňov. „Zůstáváme v pohotovosti, a to i kvůli bouřkám, které mohou situaci opět zhoršit,“ upozornila ale mluvčí ústeckého dopravního podniku Magda Pejšová.
Pražští řidiči se stále nedostanou na nábřeží
Přes ranní omezení ve Strakonické ulici se doprava po povodních v Praze zlepšuje. Bez větších omezení již jezdí MHD, pouze tramvaje objíždějí Smetanovo nábřeží. To zůstává uzavřené i pro auta, stejně jako Dvořákovo nábřeží a nábřeží Ludvíka Svobody, na levém břehu Vltavy potom ulice U Lužického semináře a částečně také Bubenské nábřeží na levém břehu. Omezení platí také ve Zbraslavi a Radotíně.
Přes Čechův most se řidiči nedostanou ve směru z Holešovic na Staré Město, z mostu Barikádníků potom není možné sjet v Holešovičkách na Povltavskou ulici.
Posilové vlaky do Střekova končí, povodňové výluky na železnici pokračují
Po otevření ústeckých mostů končí náhradní vlaková doprava mezi západním a střekovským nádražím. Se zlepšením silniční dopravy ukončily České dráhy také mimořádné zastavování v ústeckém Svádově. Naopak ve Vaňově ještě osobní vlaky zastavují, obyvatelé čtvrti ještě nemohou využívat pobřežní silnici. Dráhy současně připravují znovuotevření ústeckého hlavního nádraží. V minulém týdnu jeho odbavovací prostory zaplavila voda, cestující tak z nástupišť odvážel zvláštní vlak na suché západní nádraží. Toto opatření skončí zřejmě v úterý. „V neděli hasiči odčerpali vodu, dnes se uklízí a čistí,“ popsala mluvčí drah Kateřina Šubová.
Mnoho železničních výluk, které souvisejí se záplavami, však přetrvává. Problémy se stále týkají ústeckého tranzitního železničního koridoru, částečně nefunguje zabezpečovací zařízení, dálkové i regionální vlaky proto mají zpoždění. Dopravu mezi Ústím a Prahou navíc ráno ještě více zkomplikoval pád stromů na trať u Kralup nad Vltavou, kde zůstala v provozu pouze jedna kolej. Ve směru z Ústí nad Labem, respektive Děčína do Drážďan je omezení ještě větší, vlaky Eurocity projíždějí stanici Bad Schandau, v oblasti navíc nejezdí regionální vlaky – ty z Děčína končí v Dolním Žlebu, spoje z Drážďan jezdí pouze do Heidenau.
Problémy v zahraničí postihly i několik dalších tratí. Kvůli záplavám v Německu nejezdí přeshraniční osobní vlaky z Karlových Varů do Johanngeorgenstadtu a končí v Potůčkách. Mimo provoz jsou také trať z Liberce do německé Zittau, náhradní doprava jezdí z Hrádku nad Nisou. Polská železniční správa naopak už zprovoznila dráhu přes polské Glucholazy, kudy jezdí spěšné vlaky z Jeseníku do Ostravy.
V Česku zůstávají mimo provoz tratě Liberec – Česká Lípa (v úseku z Křižan do Jablonného v Podještědí), Pečky–Kouřim a Lovosice–Teplice (pouze mezi Chotiměří a Úpořiny). Všechny výluky platily již v minulém týdnu a zejména hlavní dráha z Liberce na Českou Lípu zřejmě zůstane uzavřena několik měsíců.