Přibývá autobusů na stlačený zemní plyn. Jezdí jich už přes tisíc

Události: Přibývá měst, která pořizují autobusy na stlačený zemní plyn (zdroj: ČT24)

Počet autobusů jezdících v Česku na stlačený zemní plyn (CNG) překročil tisícovku. Do hromadné dopravy se je snaží zařazovat stále více měst. Poslední státní podpora vozů na alternativní pohon rozdělila skoro tři miliardy. Podobné programy výhledově počítají s dalšími deseti miliardami korun.

Kladenský dopravní podnik letos získal 27 autobusů na stlačený zemní plyn. Do budoucna chtějí mít dvě třetiny vozového parku právě na CNG. „Kladno má celkem ve vozovém parku přes 170 autobusů a z toho i s těmito novými 27 máme už celkem 73 autobusů s pohonem CNG,“ uvedl Lubomír Landa z ČSAD MHD Kladno.

I přes nízké ceny ropy je provoz těchto autobusů levnější a také šetří životní prostředí měst. Podle ČVUT vozy na plyn produkují jedenáctkrát méně oxidů dusíku. „Třiasedmdesát plynových autobusů vypustí za rok provozu do ovzduší o 3400 tun méně než stejný počet dieselových autobusů,“ říká Landa.

Většina peněz jde navíc z evropských dotací. „My jsme původně vyhlásili výzvy na 1,7 miliardy korun, přihlásilo se nám 37 projektů. Nakonec jsme se rozhodli ještě navýšit tu alokaci o další miliardu,“ říká náměstek pro sekci evropských programů ministerstva pro místní rozvoj Zdeněk Semorád.

Autobusy jen na zemní plyn chce i Kroměříž

Například v Kroměříži už se rozhodli, že všechny autobusy budou časem jezdit právě na plyn. I tam chtějí evropské peníze. „Byli bychom rádi, kdyby to bylo do konce roku 2020,“ říká jednatel Kroměřížské technické služby Petr Sedláček.

Spotřeba zemního plynu, na který jezdí auta v České republice, strmě stoupá. Za poslední čtyři roky se více než zčtyřnásobila. Autobusů na CNG jezdí v Česku už více než tisícovka. Na jejich další rozšíření bude mít vliv i vývoj sazby spotřební daně na CNG. O zvýhodnění plynu po roce 2020 jednají ministerstva průmyslu a financí, podotkl redaktor ČT Pavel Hejkrlík. 

Načítání...