Praha chce zavést nízkoemisní zónu

Praha - Praha plánuje ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí zavést první nízkoemisní zónu v České republice. Jde o oblast, do které nebudou moci vjíždět auta způsobující větší znečištění. Auta by měla speciální plakety a kontrolovali by je policisté. Ministerstvo chce vyhlásit dotace na podporu zavádění nízkoemisních zón (NEZ) i v dalších městech a obcích, jež na svém území podobné zóny zavedou.

2 minuty
Praha chce zavést nízkoemisní zónu
Zdroj: ČT24

Dohodu o společném postupu dnes podepsali náměstek ministra životního prostředí Jan Kříž s náměstkem pražského primátora Jiřím Nouzou.

Ministerské „nízkoemisní dotace“ mají být obdobou oblíbených „kotlíkových“ dotací. „Z programu plánujeme podporovat například carsharing nebo cyklodopravu a další aktivity, které přispějí ke zlepšování ovzduší,“ řekl Kříž. Financovat se budou z prostředků Státního fondu životního prostředí a dotčené obce.

Podle ODS jsou zóny šikanou Pražanů

Praha se v dohodě zavázala, že vyhlášku o zavedení nízkoemisní zóny schválí do konce letošního roku. Má stanovit území NEZ a emisní kategorie vozidel, kterým bude vjezd do zóny povolen. Podle zákona o ochraně ovzduší by mohla začít platit do 12 měsíců. Zavedení zón musí ale ještě schválit městská rada a musí projít zastupitelstvem. Vzhledem k říjnovým komunálním volbám chce město podle náměstka Nouzy projekt zcela připravit, pokud by v něm chtěla nová politická reprezentace rychle pokračovat. „Rozhodnutí bychom nechali na nové politické reprezentaci,“ uvedl Nouza. 

image_580950
Zdroj: ČT24/ČT24/MŽP

Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka jsou nízkoemisní zóny v Praze jen šikanou Pražanů. „Pražané nemohou přeci platit za vjezd autem do centra, když město ztělesněné koalicí TOP 09/ ČSSD blokuje torpédováním dostavby Blanky objízdnou trasu. Je to jen další nekoncepční a polovičaté řešení, které bude Pražany stát peníze,“ reagoval.

Nízkoemisní zóna by měla zasáhnout do širšího centra města s tím, že první fáze, jež by začala platit od roku 2016, by zamezovala vjezdu vozidel, které nesplňují limit EURO 3. „Je to mírnější varianta, než byla navrhována pracovní skupinou. Rádi bychom šli postupnou cestou,“ doplnil. Nejstarší auta by vůbec žádnou plaketu nedostala a do centra by vůbec nesměla. 

Praha zvažuje dvě varianty pro zavedení nízkoemisních zón - užší a širší. Ta první by zahrnovala centrum, jako například Staré a Nové Město. To představuje šest procent rozlohy metropole. V té širší by regulovala provoz třeba i na Žižkově a Vinohradech - a to už je celkem asi 12 procent plochy města.

Plánované nízkoemisní zóny na území Prahy
Zdroj: ČT24

Plaketa má stát 80 korun

Ze zákona může obec poskytovat výjimky subjektům podnikajícím v Praze, tak i rezidentům. Tím se podle náměstka může prodloužit přechodné období od samotného zavedení, aby si občané systému přivykli. Město předpokládá, že by zhruba v roce 2018 mohlo dojít ke zpřísnění normy. Občanům se budou vydávat osmdesátikorunové etikety vázané na registrační značky vozidel, u nichž bude záležet na datu jejich výroby.

Podle údajů emisní inventury z roku 2011 zpracované Českým hydrometeorologickým ústavem byl v Praze podíl silniční dopravy na emisích oxidů dusíku 68 procent, na emisích benzenu 63 procent a na emisích benzo(a)pyrenu 71 procent. Podíl silniční dopravy na emisích látek polétavého prachu (PM10) činil 95 procent. 

Co přinesly nízkoemisní zóny v německých městech?

Nízkoemisní zóny fungují například v Německu, Rakousku, Belgii, Dánsku či Švédsku. V Německu se o nich před zavedením v roce 2008 kriticky diskutovalo. Ekologické organizace poukazovaly na to, že většina měst nedostatečně kontroluje dodržování zákazů vjezdu starším vozidlům do vymezených oblastí, což má za důsledek, že systém není efektivní.

image_580949
Zdroj: ČT24/ČT24/MHMP

Dodnes nicméně neexistuje shoda, co systém nízkoemisních zón vlastně přinesl. V některých městech se podle studie německého automobilového klubu ADAC počet prachových mikročástic ve vzduchu dokonce zvýšil. Klub si také stěžuje na zbytečná omezení pro řidiče. Studie si nechaly vypracovat také města. Například berlínská radnice říká, že kdyby zóna neexistovala, zatížení prachovými mikročásticemi by bylo dnes o tři procenta vyšší, než v současnosti je. V praxi to znamená, že poklesl počet dní, během kterých jsou překročeny hodnoty pro škodlivé látky ve vzduchu. Mírné snížení polétavého prachu hlásí například Hannover, Kolín nad Rýnem a Mnichov.

Při srovnání několika německých vědeckých studií o efektivitě nízkoemisních zón vychází, že možné snížení jemného prachu ve vzduchu je mezi dvěma až sedmi procenty. Vědci se nicméně shodují, že při přísnějších kontrolách a odstranění výjimek by efekt mohl být ještě větší. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
před 10 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 12 hhodinami

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
před 13 hhodinami

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
včera v 20:58

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánovčera v 20:48

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025
Načítání...