Policisté na jižní Moravě pořádají osvětové akce pro cyklisty

Brno - Policisté na jižní Moravě chtějí předejít zbytečným úmrtím cyklistů na silnicích. Hned s prvními jarními dny se proto rozhodli „rozjet“ osvětové akce pro děti ze základních škol i pro širokou veřejnost. Zaměřit se chtějí na nejčastější prohřešky – nepoužívání helmy, špatný technický stav kol nebo zakázané požívání alkoholu před jízdou. První ze série akcí uspořádali pro žáky základní školy v Kuřimi, s nimiž policisté vyjeli na kolech ven.

Policisté upozorňují na varovná čísla z předchozích let. Jen v loňském roce zavinili cyklisté v Jihomoravském kraji téměř dvě třetiny z necelých čtyř stovek nehod. „Alarmující je, že všech šest cyklistů, kteří v důsledku nehody zemřeli, nemělo helmu,“ uvedl vedoucí odboru dopravní policie Jihomoravského kraje Jindřich Rybka. Za hlavní příčinu nehod považuje rychlou a neopatrnou jízdu.

Proto policisté stále častěji sázejí na osvětové akce především mezi nejmladšími cyklisty. V Kuřimi využili toho, že mají vlastní cyklohlídku, a děti vzali ven. „Pro děti je atraktivní, když se s nimi kromě teoretického vysvětlování policisté projedou,“ řekl policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Nejvíc nehod zaviní dospívající děti, které helmu odmítají nosit

To, že mají tyto preventivní akce smysl, potvrzují sami žáci z místní základní školy Jungmannova. „Téměř všechno jsem věděl, ale u něčeho jsem si ujasnil, jak to je. Vůbec jsem třeba netušil, že je dobré nosit odrazky i během dne, ne jen v noci,“ přiznal žák Ondřej Škrup. Jeho spolužákovi Lukáši Šťastnému se zase líbilo, že si s policisty připomenul, jak ukazovat rukou při odbočování.

K těm cyklistům, kteří zaviní nejvíce dopravních nehod, patří především dospívající děti, které podle Rybky zcela vědomě jakékoliv ochranné pomůcky odmítají. „Vypadá to, že se najednou přestaly přilby a další ochranné pomůcky vyrábět,“ prohlásil s nepříliš optimistickou nadsázkou dopravní policista Rybka.

Na kole bezpečně

Ohleduplnost, dobrý technický stav kola (tedy seřízené brzdy i řídítka), respektování dopravních značek a jízda pouze po vyznačených dopravních cestách – to jsou pouze některé body, které by si každý cyklista měl osvojit. Kdokoliv se rozhodne pro svou cestu využít kolo, měl by také jít ostatním příkladem. Za provokaci motoristy jízdou na špatné straně vozovky či nedodržování předepsaných pravidel nemůže cyklistu čekat nic dobrého. Pamatujte také na odrazky, výrazné oblečení, nejlépe reflexní vestu, helmu a zamykání kola!

Přibývá těch, kteří na kole jezdí do práce nebo školy

Stále častěji přibývají na silnicích lidé, kteří kolo využívají pro cestu do práce nebo školy. Například v Brně však taková cesta může být velmi nebezpečná – kvůli nedostatku cyklostezek se lidé musí proplétat mezi auty. Vyměnit kolo za auto je rozhodně ekologičtější. Často je to navíc nejrychlejší způsob, jak se někam přemístit, obzvlášť ve špičkách či v částech města s hustou sítí MHD. Tramvaj sice jede rychleji, časté zastavování ji ale oproti kolu mnohdy časově znevýhodní.

Dobře to vědí v cyklistických velmocích, jako je Dánsko, Holandsko či poslední dobou sousední Německo. Například měřidla umístěná v dánské metropoli uvádí, že denně ujedou všichni tamější cyklisté celkem 1,2 milionu kilometrů. Číslo odpovídá realitě, jelikož v Kodani, cyklistickém ráji, dojíždí do práce na kole více jak třetina zaměstnaných a studentů.

S kolem na módní molo

Společně s oblibou dojíždění se do Česka ze západní Evropy pomalu šíří také nový módní trend. Městští cyklisté začínají nechávat sportovní dresy doma a silniční kola vyměňovat za nablýskaná retro kola. V mnohých světových městech se ujal projekt Cycle Chic (neboli Šik i na kole), na jehož web umísťují nadšenci fotografie svých originálních kol – a to včetně stylového oblečení namísto sportovních triček.

Reportáž Zuzany Janákové (zdroj: ČT24)
Načítání...