Ostrava - Ostravský dopravní podnik posílá řidiče autobusů do školy smyku. Snaží se tak omezit počet havárií. Smyk je totiž ročně příčinou zhruba deseti nehod. Kromě toho mají řidiči v Centru bezpečné jízdy šanci získat větší jistotu a obratnost při řízení. Taková školící střediska jsou v zemi jen čtyři. Jedno z nich funguje v Ostravě už rok.
Ostravští řidiči autobusů míří do školy smyku
Jízda po mokré nebo zledovatělé vozovce je velmi nebezpečná. V autobuse je situace o to horší, že v něm může být i víc než stovka lidí. Řidiči autobusu by měli smyk zvládnout tak, aby se cestující nijak neporanili a nepadali na podlahu. Na ostravském zkušebním polygonu se učí, jak na to. Smyk zaručí kluzná deska řízená senzory a jízdní podmínky řidičům ztíží umělý déšť. „Určitě to něco přinese, měli by to podstoupit všichni. Nejen řidiči DPO,“ myslí si řidič autobusu Roman Lebeda. A co by měl řidič při smyku dělat? Návod je velmi prostý: udržovat konstantní rychlost a rychle a hodně pracovat s volantem, aby přední kola udržel natočená ve směru jízdy.
Dopravní podnik využil toho, že je centrum bezpečné jízdy přímo v Ostravě. Stihl už proškolit prvních 50 vytipovaných řidičů. „Ze statistik a evidence příčin dopravních nehod vyplynulo, že největší podíl na dopravních nehodách s podílem vlastní viny mají naši řidiči, kteří mají dvou až tříletou praxi. Proto jsme se v rámci opatření rozhodli zorganizovat tato teoretická i praktická cvičení,“ uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.
Řidiči ale netrénují pouze na kluzné ploše. Učí se lépe odhadnout šířku autobusu nebo co přesněji zastavit. „My jsme pro ně připravili celou řadu dovednostních zkoušek. Museli na čas parkovat do malého vytyčeného prostoru a podobně,“ prozradil ředitel Centra bezpečné jízdy Libros Ostrava Dalimil Frič. Profesionálové z centra bezpečné jízdy říkají, že nejdůležitější je, aby se řidič dokázal soustředit, nesmí se tedy bát. Pokud to dokáže, zvládne i smyk.