Jihlava – Na dálnici D1 u Jihlavy začalo omezení, které předznamenává modernizaci prvního jízdního pásu. Ve směru na Prahu se proto jezdí pouze jedním pruhem, vytvořila se kolona. Podobné omezení mělo začít také u Hořic na Pelhřimovsku, ale tam práce překazilo špatné počasí. Správci komunikace dálnici posolili, nebylo proto možné nakreslit přechodné dopravní značení.
Ostrá fáze modernizace D1: U Jihlavy zůstal jen jeden pruh, kolona má 6 km
Na D1 v úseku Větrný Jeníkov – Jihlava začíná velká oprava, během které se dálnice také rozšíří. Úsek je první, kde po dokončení přípravných prací přichází na řadu samotná modernizace, během prvního týdne ale ještě budou dělníci připravovat dálnici, aby mohla auta jezdit obousměrně v tom jízdním pásu, který nebudou rozšiřovat. Po jedenácté proto uzavřeli jeden pruh ve směru na Prahu. Od příštího týdne se v tomto pásu bude jezdit celkem ve čtyřech pruzích, teď je ale k dispozici pouze jeden. Po uzavření druhého pruhu se vytvořila asi šestikilometrová kolona.
Uzavření jednoho pruhu ve směru na Prahu potrvá do konce týdne. „Bude pokračovat instalace provizorních svodidel, budou instalována v celém úseku od 104. do 112. kilometru. Až bude instalace dokončena, bude se v jízdním pásu ve směru na Prahu dodělávat provizorní vodorovné dopravní značení – to znamená žluté čáry,“ popsal Jan Kostečka z dopravní policie. Zdůraznil, že řidiči budou muset být obzvlášť pozorní, opatrní a tolerantní.
Naostro by měla oprava uvolněného jízdního pásu ve směru na Brno začít v příštím týdnu. Všechna auta tak budou jezdit ve druhém pásu. Betonovými svodidly, která stavbaři dosadí v tomto týdnu, bude rozdělen do dvou koridorů, v každém budou k dispozici dva pruhy. Nepůjde ale o standardní pomalý a rychlý jízdní pruh, nýbrž spíše o možnost co nejlépe využít prostor dálnice. Pravé pruhy v obou směrech budou totiž široké pouhých 3,15 metru a levé 2,65 metru. „Rozměry nebudou ve všech místech dodrženy, budou tam i užší jízdní pruhy,“ upozornil Jan Kostečka. Znamená to, že levý pruh nebude použitelný k bezpečnému předjíždění rozměrných vozidel. Naopak v levém pruhu mohou mít podle mluvčího ÚAMK Petra Vomáčky problémy i dodávky nebo automobily SUV. I proto budou v úseku značky vyzývající k tzv. střídavé jízdě, auta by tak neměla jezdit v obou pruzích bok po boku. Tam, kde budou se čtyřmi pruhy v jednom jízdním pásu, bude také omezení rychlosti na 80 km/h.
Po nehodě co nejdříve odjet
Policisté vyzvali řidiče, aby v případě méně závažných nehod z rozkopaného úseku co nejdříve odjeli – zůstanou-li auta pojízdná. Na nejbližším možném bezpečném místě potom bude možné zastavit a případně přivolat policii. Volající řidiče k tomu budou nabádat i operační důstojníci na policejních telefonních linkách. „Jde o to, abychom v co nejmenší míře omezili provoz v úseku, kde bude omezen provoz a dálnice bude z jedné poloviny uzavřena,“ vysvětlil Jan Kostečka. Policie bude podle něj rozkopanou část dálnice sledovat především prostřednictvím kamer ŘSD, ze kterých ale nebude dostávat veškeré záznamy, ale pouze jeden snímek za pět minut.
Kromě Jihlavy se D1 bude opravovat ještě na třech úsecích
Souběžně s pracemi u Jihlavy měla začít modernizace i na dalších třech úsecích dálnice D1 ve středních Čechách a na Vysočině. Dva z nich ale ještě nejsou k opravě vozovky připraveny. Mezi Loktem a Hořicemi na pomezí Středočeského kraje a Kraje Vysočina mělo dnes začít podobné omezení jako u Jihlavy, ale kvůli počasí se tak nestalo. V příštích dnech ale nepochybně omezení začne – a po něm i očekávaná úplná oprava dálnice. V dubnu mají práce začít také v úseku Šternov–Psáře. Větší zpoždění budou mít stavbaři na posledním úseku u Velké Bíteše.
Postupně ale chce Ředitelství silnic a dálnic modernizovat nejenom čtyři úseky D1, kde začaly přípravné práce loni, ale celou autostrádu mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou na Brněnsku. Silničáři takto složitou akci ještě v Česku neprováděli, inspirovali se v Německu, kde se podobně opravovala dálnice mezi Berlínem a Dráždany. Také tam se na jedné straně dálnice mačkala auta ve čtyřech jízdních pruzích, druhá polovina pak patřila stavebním strojům. „Samozřejmě nedá se vyhnout tomu, že se tam budou vytvářet fronty, já věřím tomu, že to veřejnost pochopí,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).
ČT o opravě D1: K dispozici jsou speciální stránky, Facebook i Twitter
Všechny zprávy České televize o modernizaci dálnice D1 naleznete na speciálních stránkách dejednicka.cz. Naleznete na nich také přehled a mapy právě modernizovaných úseků. Informace o modernizaci D1 nabízí ČT také prostřednictvím speciálního facebookového profilu a účtu na Twitteru, kde mohou informace o dění na rozkopané dálnici sdílet také řidiči.