Vítkovice - Přesně rok trvala největší rekonstrukce technické památky na Ostravsku - Vysoké pece číslo 1 ve Vítkovicích. Dolní oblast této ostravské části mezitím prošla změnou za více než půl miliardy. Dnes otevírá své brány návštěvníkům, kteří si po naučné trase budou moci projít celou pouť surového železa.
Ocelové srdce dokořán
U vysoké pece číslo jedna se zrodila průmyslová minulost Ostravska. Kolem železáren vznikalo od roku 1828 postupně celé město. Komunistický režim ocejchoval vysokou pec jako ocelové srdce republiky, z hutníků a tavičů byli noví hrdinové. „V letech největší produkce se tady vyrobilo až 1,7 milionu tun surového železa,“ poukazuje ředitel Dolní oblasti Vítkovice Petr Koudela.
Fotograf Josef Moucha:
„Pro lidi, kteří nejsou z Ostravy, řeknu to brutálně, je to vlastně exotika.“
Do nitra vysoké pece dříve lidská noha vkročit nemohla. Teplota tu dosahovala až 2 tisíce stupňů Celsia, tavilo se v ní surové železo. Pec vyhasla před 14 lety a stala se z ní jen kulisa. Od roku 2002 platí za Národní kulturní památku a nepřehlédnutelný symbol metropole.
Návštěvníci budou následovat cestu žhavého železa
Znovuotevření pece v Ostravě, její „odpich“, oslavili hned ráno slavnostním ohňostrojem. Stalo se tak po dlouhých opravách. „Po deseti letech se nám podařilo dát do užívání první zrekonstruovanou část této Národní kulturní památky,“ upozornil generální ředitel vítkovických oceláren Jan Světlík. Návštěvníci si budou moci prohlédnout jen fragment někdejšího srdce moravskoslezské metropole, zpřístupnění dalších prostorů hutnických pecí, energetická ústředna či plynojem je plánováno na začátek letošního května.
„Ostravané se budou mít na co těšit. V průběhu několika let bude dolní oblast Vítkovic skutečně plnohodnotnou součástí ostravského prostoru,“ slibuje architekt Josef Pleskot, který se na obnově areálu významně podílel.
Prohlídková trasa dolní oblast Vítkovic začíná u dolu Hlubina. Propojení ocelářské a těžební oblasti dělá z celého komplexu evropský unikát. „Je to perfektní ukázka i pro naše mladé techniky,“ potvrdil děkan strojní fakulty ostravské univerizty Ivo Hlavatý.
Aby se z Vysoké pece číslo 1 mohla stát technická památka, bylo například nutné opravit tzv. skipový výtah. Lidé totiž budou při návštěvě následovat stejnou cestu, kterou absolvovalo železo při zpracování. Struktura a vzhled pece z roku 1983 přesto zůstal nezměněn. „Ze strojírenské aparatury jsme neodstranili nic podstatného. Neuřezali jsem uši ani noc, ani jsme nevypíchali oči,“ poznamenal Pleskot.