Plzeňský kraj – Některé obce na jižním Plzeňsku dopravují děti do mateřské školy svépomocí, vlastním osobním autem nebo mikrobusem, a to dokonce zdarma. Reagují tak na situaci, kdy obcím chybí ranní spoje veřejné dopravy, které by mohli využít rodiče s předškoláky. Pokud by si obce dopravu dětí samy nezajistily, třídy by neměly dostatek dětí a školky by zanikly. Rodiče by pak děti museli vozit do vzdálenějších školek ve městech.
Obce svážejí děti do školek svépomocí autem, aby mateřinky nezanikly
Do školky v Mladém Smolivci a zpět vozí každý den 18 dětí jeden ze zaměstnanců obce. Je mezi nimi i šestiletý Jakub Krejča. Jeho rodiče odjíždějí do práce dřív, než školka otevírá, a navíc ranní spoj autobusem chybí. Kromě toho by Jakub jako předškolák bez doprovodu autobusem stejně jezdit nesměl. Každý den tak do školky jezdí obecním svozem, tedy osobním autem obce.
František Tůma, který děti do školky vozí, denně najezdí přes padesát kilometrů. Svozem děti zadarmo sváží z pěti okolních obcí. Kromě toho jako zaměstnanec obce pracuje například v lese.
Pro školku v Mladém Smolivci je svážení dětí jedinou možností, jak naplnit potřebnou kapacitu. Svoz dětí obec dotuje částkou 70 tisíc Kč ročně. Obec děti sváží už přes 20 let - nejprve šlo jen o dopravu do školky, později na požádání rodičů začali děti po školce zase odvážet domů. Starostka obce Eva Kubová /SNK Mladý Smolivec/ si navíc pochvaluje, že v současné době do školky chodí silné ročníky, takže mají 26 dětí. Starostka ale zároveň dodává, že školka je pro malou obec důležitá za každou cenu. I kdyby tam mělo být 10 dětí.
Svážení dětí v Čížkově
Podobný svozový systém funguje i v několik kilometrů vzdáleném Čížkově. Tam denně do školky vozí mikrobusem až dvacet dětí. Podle Ivany Fraňkové, která děti v Čížkově sváží, dají dohromady ráno čtyři skupiny a odpoledne tři skupiny dětí. Poplatek za svážení dětí je tam symbolických pět korun. Starosta Čížkova Zdeněk Tomášek /Nez./ vysvětlil, že specifikem obce je velmi rozsáhlé území. Obvod Čížkov čítá 8 katastrálních území a chybí autobusové propojení jednotlivých částí, aby se dala využít hromadná doprava. Starosta si ale současně pochvaluje, že díky svozu jezdí do jejich školky i děti z obcí, které nejsou součástí Čížkova.
Radnice Čížkova dopravu dotuje ročně částkou zhruba čtvrt milionu korun. Pokud chce ale školku v obci zachovat, jinou možnost ani nemá. Pro soukromé dopravce je svoz dětí ekonomicky nevýhodný a kraj jako zřizovatel dopravy s navýšením ranních spojů nepočítá.
Situace v dalších obcích Plzeňského kraje
Problém s dojížděním do školek a škol mají i jinde v Plzeňském kraji. Ve Švihově na Klatovsku musí obec zavést spoj do obce Kamýk, kam autobus nikdy nejezdil. Právě kvůli tomu musí švihovská radnice nechat vybudovat v Kamýku zastávku. Dosud z Kamýku vozí rodiče děti do školy auty. Z Kamýku letos dojíždí 9 dětí.
Na Šumavě koupila obec Modrava kvůli nevhodným autobusovým spojům před 3 roky dodávku. Přitom děti jezdí jen do 10 kilometrů vzdáleného Srní. Družina je tam otevřena až do půl čtvrté odpoledne. A dokonce i pro předškolní děti. Vlastní doprava vyjde Modravu na 200 tisíc korun ročně, což je zhruba dvojnásobek toho, co jiné obce na autobusovou dopravu přispívají.
Děti sváží i Bystřice u Benešova ve Středočeském kraji
Problémy s dojížděním žáků do škol řeší i některá středočeská města a obce. A to i přes to, že jde o kraj s nejrozvinutější sítí veřejné dopravy. Například v Bystřici u Benešova vozí speciální autobus děti do školy hned ze tří obcí – z Božkovic, Radošovic a Tožic. Jedna jízda stojí žáky deset korun. Denně školním autobusem jezdí zhruba 20 dětí. Autobusová linka jezdí od září 2012, město to stojí 130 tisíc korun ročně.