Turnov - Město Turnov se po dvaceti letech dočkalo obchvatu. Navazuje na mezinárodní silnici E 65 a výrazně odlehčí dopravě z Prahy směrem na Harrachov. Protože se jedná o tah na hranice s POlskem, velkou část dopravy tvoří kamiony, které místní výrazně obtěžují hlukem a emisemi.
Nový obchvat Turnova zrychlí cestu do Harrachova
Skoro dva a půl kilometru dlouhý obchvat je součástí silnice I/65. Jeho stavbou se výrazně ulevilo dvěma turnovským sídlištím, kudy denně projížděla veškerá tranzitní doprava ve směru z Prahy do Krkonoš. Kamiony dosud denně projížděly obě centrální ulice této části města – Bezručovu i Nádražní. „Prostě to je zásadní přeměna pro město,” shrnuje přínos obchvatu starosta Turnova Milan Hejduk.
Velkou část dopravy tvoří kamiony. Silnice totiž vede do Harrachova na hraniční přechod s Polskem. „Ty nákladní automobily zde do Polska jezdily a asi jezdit budou. My máme snahu, aby těch nákladních automobilů bylo pochopitelně co nejméně. Ale je potřeba k tomu přistupovat ve spolupráci s polskou stranou,” dodává k problému tranzitní dopravy radní Libereckého kraje Vladimír Richter.
Silnice E65 patří mezi nejvytíženější trasy v Libereckém kraji. Ředitelství silnic a dálnic proto musí do jejího zkapacitnění a oprav investovat každoročně vysoké sumy. Obchvat Turnova stál skoro čtvrt miliardy Kč, ale investice se podle ředitele liberecké pobočky Josefa Jeníčka vyplatila: „Řidiči, kteří jedu z Prahy a z centra státu do západních Krkonoš, Turnov minou po jeho severní straně. Zvýší se tím bezpečnost, plynulost i rychlost provozu.”
Obchvat ulehčil hlavně centru, kde se sníží hluk i emise výfukových plynů. Naopak lidem žijícím v okolí nové trasy starosti přibyly. Někteří obyvatelé zmiňují například složitější výjezd ve směru na Železný Brod nebo komplikace při přechodu komunikace.
Město Turnov usilovalo o městský obchvat už od osmdesátých let. Konkrétní plány proto začaly vznikat už před patnácti lety.