Uzavírky, zúžené pruhy a dupnutí na brzdu v poslední chvíli. Nejtragičtější nehody se loni na jižní Moravě staly právě v úsecích, které opravovali silničáři. Při jedné z nich na dálnici D1 zahynulo v jediném autě šest lidí. Dvě auta se na dálnici u Brna srazily i tento týden. Kvůli bouračce vznikla desetikilometrová kolona.
Na jihomoravských silnicích zemřelo loni 81 lidí. Na vině je nepozornost
„Nejčastějšími příčinami bývají buď častá nepozornost řidičů, nebo nedodržování bezpečnostní vzdálenosti mezi vozidly, jako v tomto případě“ popsal nedávnou nehodu policista Milan Konečný z Dálničního oddělení Domašov. Tato srážka skončila bez zranění. Loni v září ale podobná nepozornost stála život šest lidí. Řidič dodávky nedobrzdil před stojící kolonou a narazil zezadu do kamionu.
Na dálnicích jižní Moravy zaznamenala policie 312 nehod, což je o 58 více než v roce 2014. Celkem při nich zahynulo 81 lidí, což je o třináct více než v roce 2014. Při haváriích se taktéž těžce zranilo 293 lidí, což je o 22 méně. Počet lehce zraněných se ale loni zvýšil ve srovnání s předminulým rokem o 146. Při nehodách vznikla hmotná škoda téměř 450 milionů .
„Uzavírky se ukázaly jako velký problém. Někteří řidiči nebyli schopni dobrzdit před kolonami, které se před uzavírkami tvořily,“ potvrdil ředitel jihomoravské policie Leoš Tržil. Ke snížení počtu nehod by mohla pomoci vozidla určená pro upozorňování řidičů před kolonou. „S nárůstem kolony bude popojíždět směrem k přijíždějícím vozidlům,“ vysvětlil Tržil.
Nápadem se inspirovali v Německu. Podle policie by tato vozidla mělo mít Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To ale tvrdí, že jejich auta nemohou na dálnici couvat. Nemají totiž modré majáky.
Řidiči nenechávají místo pro záchranáře
Čeští řidiči ale chybují nejen při dojezdu do kolony, ale i přímo v ní. Automaticky by totiž měli uprostřed vytvářet volný pruh pro záchranáře. „Někdy stačí jeden neukázněný řidič a ten naše vozidlo zdrží na desítky vteřin,“ řekl Mojmír Richtr, který je ředitelem Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje Brno-venkov.
Právě tyto sekundy ale u vážných nehod rozhodují. Proto policisté na řidiče apelují, aby si ještě před zastavením v koloně nechávali dostatečný odstup. Pak mohou ještě manévrovat a uhnout třeba hasičům.
Riskují kvůli natáčení jiných nehod
Mezi další nešvary řidičů patří ladění rádia, manipulace s navigací nebo kouření. Nebezpečné je také psaní SMS zpráv. Zpráva: „Teď nemůžu, řídím“ stojí řidiče více než pět vteřin jeho intenzivní soustředěnosti. V obci za tu dobu ujede 70 metrů, na dálnici dokonce 180.
Nově řidiče rozptyluje i natáčení nebo focení nehod, kolem kterých projíždí. Kvůli tomu nevěnují dostatečnou pozornost řízení a mohou zavinit další havárii. Jejich nepozornost není riskantní jen pro ně nebo spolujezdce, ale také právě pro údržbáře silnic, kteří jsou často právě v okolí nehod a opravovaných úseků.