Lodní doprava na Labi je přerušena, není dost vody

Severozápad Česka zažívá jedno z nejsušších jar v novodobé historii. Na Labi kvůli tomu rejdaři ve středu dopoledne zastavili všechny lodě. Řekám totiž po mírné zimě chybí voda z tajícího sněhu a navíc i málo prší. Podle meteorologů se situace v nejbližší době nezlepší.

Správci řeky potřebovali do Labe umístit novou bójku, která by označovala dráhu pro lodě. Vody je ale už tak málo, že se bójka do řeky vůbec nepotopila. Kdo si nízkou hladinu naopak pochvaluje, to je obsluha podvodního bagru, který koryto uklízí od nánosů. Když je totiž větší průtok, vodní proud jim bagrem hýbe. „Lépe se dělá, když je méně vody,“ konstatoval Miroslav Gala, který podvodní bagr obsluhuje.

Podle Jiřího Macha z Povodí Labe jsou prohrábky koryta v celém úseku prakticky hotové, poslední lokalita je v Děčíně - loubí pod železničním mostem. Tam budou práce zahájeny až v polovině července. Štěrk vyhrabaný ze dna ale musí zatím zůstat uprostřed koryta. Není jak ho uklidit. Lodě, které by ho odvezly, totiž nemohou plout. 

image_655313
Zdroj: ČT24

V květnu bývá v Labi průměrně hladina na úrovni 2,5 metru. Teď je vody o metr méně. Všechny přístavy tak osiřely. Lodě, které směřovaly do Čech pro těžké náklady, nakládají rejdaři už v Německu a Holandsku. V Česku zůstává jen materiál, který lodě nestihly odvézt. Rejdaři prodělávají až statisíce denně.

Lukáš Hradský, spolumajitel společnosti EVD, například uvedl, že v přístavu teď čeká turbína pro elektrárnu v Berlíně, která váží 130 tun. Nemůže odjet, protože je málo vody. Další velká zásilka, která musí čekat, je soulodí v přístavu Mělník určené pro Antverpy.

„Štve mě, že máme práci, máme tady výrobce, kteří vyrábějí těžké, nadrozměrné a drahé výrobky, my máme lodě, můžeme přepravovat, ale není po čem, nemáme vodní cestu,“ uvedl Lukáš Hradský. Řešením by podle něj bylo dobudovat poslední zbylý úsek na Labi, tedy jez v Děčíně. Výstavbě jezu na Labi v Děčíně se v pořadu Reportéři ČT věnoval Jan Moláček

Podle Jiřího Macha z Povodí Labe je minimální stav vody, aby se mohla lodní doprava obnovit, asi 190 až 200 cm. Vodohospodáři někdy rejdařům pomáhají i pomocí takzvané umělé vlny. Do příprav se pak ale musí zapojit i Povodí Vltavy, protože Povodí Labe tolik vody podle Jiřího Macha ani nemá. Využívá se proto voda z vltavské kaskády. „V minulých letech to bylo v průměru 100 takových manipulací za suché období,“ uvedl Jiří Mach.

Sucho sice nesvědčí lodím, biologům ale naopak ano

V Ústí nad Labem voda ustoupila natolik, že suchou nohou se dá dojít prakticky do poloviny koryta řeky. To přilákalo vědce z jihu Čech, kteří studují korýše. Stávající nízká hladina je pro jejich výzkum totiž ideální. „Jsou natlačení v okrajové části toku a velice dobře se sbírají,“ uvedl o korýších Miloš Buřič z Jihočeské univerzity.

Málo vody je třeba i v Ohři. Nádrže jsou ale plné a domácnosti tak zatím sucho neohrozí. Podle meteorologa Pavla Borovičky srážky, které se dají v následujících dnech očekávat, budou mít nejčastěji charakter přeháněk. To znamená, že budou stačit pro rostliny, ale nedokážou naplnit řeky.

Labe má málo vody, lodě musely pryč (zdroj: ČT24)