Praha - Dnes je to přesně 50 let, co vznikla Československá námořní plavba jako samostatný podnik pro námořní dopravu. Kulaté výročí si připomněla stovka vysloužilých kapitánů a lodních důstojníků především vzpomínkami na zážitky ze zámořských cest.
Kulaté výročí Československé námořní plavby
Devětasedmdesátiletý kapitán Milan Rusňák jako jeden z prvních absolvoval námořní školu v polském Štětíně. Plavil se na první české lodi Republika. Nejsilnější zážitek má z roku 1952, kdy zažil řádění tajfunu. „Volali jsme SOS a ta loď stěží dosáhla pobřeží jižní Číny. U ústí řeky Jang-c'-ťiang nás pak odtáhly záchranné remorkéry a tu loď tam dva roky opravovali,“ vzpomíná na tehdejší dramatickou událost kapitán dálné plavby Milan Rusňák.
Rejdařská společnost Československá námořní plavba byla založena 1. dubna 1959 a za celou dobu své existence provozovala čtyřicet čtyři českých námořních lodí. Přesně před jedenácti lety ale podnik přestal fungovat. Poslední české námořní lodě byly totiž prodány do zahraničí. „V rámci prodeje akcií po privatizaci došlo následně také k prodeji všech námořních lodí a v souvislosti s tím i k ukončení činnosti společnosti,“ přibližuje další osud firmy ředitel Czechoslovak Ocean Shipping Dušan Jamný.
Jméno našich námořníků nebylo ve světě před listopadem 1989 moc známé. Dnes jsou ale jedni z nejlepších. „Protože nemáme moře, tak musí být člověk hodně velký nadšenec, aby překonal na této cestě veškeré bariéry,“ připomíná ředitel Jamný. „Kdybych se měl narodit znovu, znovu jdu do toho, to teda určitě, protože to je takové krásné povolání, člověk poznává jiné lidi, zvyky, země,“ dodává Milan Rusňák.
Protože ČR už žádné vlastní lodě nemá, asi dvě stovky českých námořníků se plaví na lodích zahraničních rejdařů. Česky a slovensky se mluví celkem na patnácti lodích, na některých z nich slouží dokonce kompletní české posádky od kapitána až po stewardy.