České Budějovice – Pod Dlouhý vrch u jihočeské obce Dubičné se sjeli pamětníci počátků bezmotorového létání. Právě na tomto kopci s plachtěním začínali. Za války tam své piloty dokonce školila i německá armáda. První slety českobudějovických Ikarů se uskutečnily v září roku 1932. Jeden z kluzáků pilotoval tehdy šestnáctiletý Jiří Maňák, pozdější velitel 198. stíhací perutě v Anglii.
Kluzáky létají v Dubičném už 80 let
Místní mu důvěrně říkají Dubičák a příznivci bezmotorového létání zase Plachťák. Dokud kluzáky do vzduchu nevytahovala motorová letadla, bylo na kopci rušno. „Tehdy se to všechno tahalo ručně. Když se muselo jít třicetkrát nahoru a zpátky, aby si každý sletěl, bylo to hrozně náročné,“ vzpomíná Josef Pavlíček.
Startovalo se pomocí silného gumového lana. Zaháklo se za čumák letadla a pět až patnáct mužů ho z každé strany natahovalo z kopce. Když ho pilot odpojil, vystřelil se do vzduchu. „Je to úžasné zrychlení. Během vteřiny dosáhne člověk rychlost 60 až 70 kilometrů v hodině,“ popisuje letec Miloslav Papáček.
2 minuty
Reportáž Kristiny Vrkočové
První vzlety českobudějovických Ikarů přerušila válka. Dva roky po ní se ale letci na Dlouhý vrch vrátili.