Kroměříž - Ostrou diskusi na včerejším zasedání zastupitelstva vyvolal plánovaný obchvat Kroměříže. Vedení města se sešlo s odpůrci nové silnice, která by místní připravila o hezké místo na okraji města, kde zamýšleli stavbu nových rodinných domků, moderních sídel pro firmy a rekreačních zařízení. Radnice ale jejich kritiku odmítá: lidé se měli o celou záležitost zajímat mnohem dříve!
Obchvat, nebo rodinné domy? Lidé v Kroměříži válčí s radnicí
Podnikatel Jiří Ševčík si v roce 2006 v Kroměříži koupil pozemky, na kterých vybudoval výrobní halu za 20 milionů korun. Dnes zaměstnává dvacet místních lidí a svoji výrobu by rád rozšířil. „V roce 2009 jsem si zažádal o stavební povolení. Bylo mi zamítnuto právě kvůli obchvatu,“ stěžoval si. Výstavba silnice je sice v nedohlednu, ale kvůli plánům v místech i v blízkém okolí nesmí nikdo stavět.
„Když jsem pozemky s těmito záměry kupoval, radní už věděli, že tam nebude do budoucna možné nic dalšího budovat. Neupozornili mě na to, přestože tyto plány měli už od roku 2004,“ kroutí hlavou podnikatel Ševčík.
Zásady územního rozvoje Zlínského kraje nyní vymezují v nezastavěném území pro vedení trasy obchvatu koridor o šířce 400 metrů a v zastavěném území 200 metrů. Znamená to, že v dané lokalitě je omezeno nakládání s pozemky a například tam nelze stavět.
„Pokud je nová silnice prezentovaná jako obchvat, logicky nesmí procházet zastavěnou oblastí,“ kritizuje plány radních také Petr Komínek. „Podle současného územního plánu je tato oblast určená k výstavbě domů, což bylo naplánováno mnohem dříve, než se rozhodovalo o vedení obchvatu,“ vysvětlil důvody odpůrců.
Ozývají se také hlasy upozorňující na narušení biokoridoru kolem rybníku Bagráku. Petici proti obchvatu už podepsalo tisíc Kroměřížanů. Ti stále doufají, že jejich prostesty radní přimějí územní plán, jehož nová verze by měla být hotová do roku 2015, neměnit.
Místostarosta Malý:
„Lidé se o plány města měli sami zajímat daleko dříve.“
Místostarosta Kroměříže Miloš Malý (ČSSD) ale upozorňuje na naprostou neinformovanost lidí. „Záměr vybudování obchvatu byl v územním plánu nastíněn už v roce 1987. V roce 2004 pak bylo ve stanovách uvedeno, že by tam ten obchvat mohl skutečně vzniknout. Majitelé se o to měli zajímat sami v době, kdy pozemky kupovali,“ hájí vedení města.
Důležité slovo má i kraj
Podle místostarosty Malého zatím není volba trasy obchvatu definitivní. „Komunikujeme také s krajským úřadem. Máme v podstatě tři možnosti. První by byla nechat dráhu obchvatu v současném stavu a přijmout změnu územního plánu, druhá varianta by byla změnit dráhu a poohlédnout se po jiné alternativě. Anebo můžeme celý obchvat zrušit úplně,“ řekl.
Ve změně územního plánu je ale možné stanovené plochy pro umístění stavby obchvatu zpřesnit nebo zúžit, ale není možné vést navrhovanou komunikaci mimo vymezené území.